donderdag 21 april 2011

seder maaltijd: jezus centraal!

vorig jaar vierden we thuis een seder maaltijd
hier kun je daar meer over lezen


juf van school vond dat wel mooi klinken
"kunnen we dat op school niet ook doen?"
tuurlijk - boffen wij dat onze kinderen op een kleine school zitten!

"wil jij dat dan ook wel voorbereiden?"
tuurlijk!

vandaag heeft de middenbouw (11 kinderen) en de bovenbouw (11 kinderen) seder gevierd
liggend, want zo hoorde het natuurlijk

ik had alle boodschappen gedaan
charoseth gemaakt
lamskoteletjes gebraden
eieren gekookt

ik had een soort liturgie geschreven
die ze gemakkelijk konden volgen
voor elk kind een taak  / zin / vraag

het was prachtig! (vertelde juf)
en de kinderen waren ook enthousiast

bijzonder om via zo'n maaltijd het lijden van Jezus dichtbij te brengen!

hieronder volgt de liturgie
wie weet wil je er ook nog eens iets mee doen

* * *

Jezus, het lam van God
Samen Pesach vieren

Juf: Toen God het volk Israël uit Egypte bevrijdde, vierden ze voor het eerst Pesach. Ze moesten een lam slachten en het bloed op de deurposten smeren. Het bloed van het lam redde hun oudste kinderen van de dood en zorgde ervoor dat ze uit Egypte werden bevrijd. Ook aten ze brood zonder gist en bittere kruiden. God zei dat ze Pesach elk jaar moesten vieren en hun kinderen moesten uitleggen hoe de bevrijding was gegaan.
Wij zijn ook bevrijd. Niet uit Egypte, maar uit de macht van de dood, de zonde, het kwaad en de duivel. Daar heeft Jezus voor gezorgd. Hij wordt wel het lam van God genoemd; door het bloed van dit lam zijn wij vrij!
Daarom kun je het Pesach ook vieren en aan Jezus denken. Dat gaan we doen.

Juf steekt kaarsen aan.
Juf: Jezus is het licht van de wereld. Daarom steken we kaarsen aan.

Kind 1 pakt de matzes.
Kind 1: waarom eten we vanavond matzes, ongegist brood?
Juf: omdat Jezus zonder zonde is en voor ons is gestorven. Van gist wordt het brood groter en dikker; zonde blaast je op, maakt je trots. Daarom is het belangrijk dat Jezus zonder zonde was.


Kind 2 breekt de matze.
Juf: Jezus is voor ons gebroken.

Kind 3 pakt de mierikswortel.
Kind 4: waarom eten we vanavond bittere kruiden?
Juf: God heeft dat lang geleden tegen het volk Israël gezegd. Ze moesten elk jaar de bevrijding uit Egypte vieren en dan bittere kruiden eten. Zo bitter was het voor de Israëlieten om slaaf van de Egyptenaren te zijn. Zo bitter is het ook dat wij slaaf van de zonde zijn.

Juf breekt een stukje matze af en geeft dat met een beetje bittere kruiden aan de kinderen.
Juf: we eten de bittere kruiden met de matze en denken er dan aan dat Jezus het brood van het leven is. Hij heeft de prijs betaald en onze bittere zonden weggedaan.
Knderen eten de matze met mierikswortel.


Kind 5 pakt de peterselie en doopt dat in zout water.
Kind 6: waarom dopen we onze kruiden in zout water?
Juf: omdat de Israëlieten zoute tranen huilden in de slavernij. En ook omdat de vaders van het volk Israël een kwast in het bloed van het lammetje doopten. Daarmee verfden ze de deur en ging de dood aan hen voorbij. Zonder dat er bloed wordt vergoten, is er geen vergeving van zonde.
Kinderen eten peterselie in zout water.

Kind 7 doopt de peterselie in de charoseth, de appelsrasp.
Juf: maar nu is er hoop! Omdat er het bloed van Jezus was, onder de doornenkroon. Het bloed door de spijkers aan het kruis. Dat bloed reinigt ons, onze harten, ons leven. We vegen onze tranen weg en zijn blij. We zijn opnieuw geboren, in Christus! Dat is de zoetheid van het offer van Christus.
Kinderen eten charoseth.


Kind 8 legt zijn hoofd in zijn handen.
Kind 8: waarom eten we dit liggend?
Juf: omdat ons paaslam ons vrij heeft gemaakt. Vandaag vieren we dat we geen slaven meer zijn, maar kinderen van de hoogste Koning. We zijn geen slaven, maar vrij mensen en daarom kunnen we in alle rust eten en drinken.

Kind 9 geeft iedereen een glas druivensap.
Juf: dit is de beker van de dankzegging: we danken God. We danken Jezus dat hij zijn bloed voor ons heeft gegeven.
Kinderen toastten met elkaar en drinken een slok druivensap.

Kind 10 geeft iedereen lamsvlees.
Juf: Jezus is het lam van God, dat voor onze zonden is gestorven.

Kind 11 geeft iedereen een ei.
Juf: De harde schil van een ei doet ons eraan denken hoe hard de zonde is. Maar die is gebroken, door Jezus! Daarom eten we de eieren ook als tekenen van nieuw leven.

Kinderen drinken hun druivensap op.
Juf: dit is de beker van de lofprijzing. Laten we de Heer Jezus lofprijzen om wat Hij heeft gedaan voor ons!


Kinderen zingen een loflied voor Jezus.

6 opmerkingen:

  1. Ik vind het een heel mooi idee!! Lijkt me indrukwekkend en bijzonder om dat zo samen met de kinderen te doen, en je zo verbonden te weten/tonen met het Joodse volk.

    Omdat de ingredienten toch wat vreemd zijn in onze cultuur om zo te eten, vraag ik me wel af of kinderen ook echt (durven te) proeven van de peterselie in zout water, lamsvlees en mierikswortel??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Janneke, voor deze bijzondere site die je hebt. Heel leerzaam om stapsgewijs zo de Pesachmaaltijd te houden met de kinderen. Ik kan er veel van leren, kwam 'toevallig' op je site en zal hem nu regelmatig bezoeken, het allerbeste met jou en je gezin, groeten nelie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap niet helemaal waarom je een pesachmaaltijd op Joodse wijze zou vieren met Jezus centraal. Joden vieren het pesachmaal om de uittocht uit Egypte te vieren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pesach is een Joods feest veel en veel ouder dan het christelijke pasen. Jammer hoe deze eeuwen oude traditie zo herschreven is en overgenomen is om het passend te maken voor de zogenaamde messias.
    Persoonlijk vind ik het schandalig dat een belangrijke viering zoals het Pesach zo gestolen is en gemodificeerd is om het voor een ander geloof ook aanneembaar te maken.
    Blijkt wel dat er geen enkel respect is voor het lijden van het Joodse volk in Egypte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na het zure komt het zoet. In de pesach maaltijd gedenken we niet alleen het lijden, alle hardships van het volk, er is veel meer de focus op de God die bevrijdt, Hij die redding brengt.
      Je hebt een punt dat we in de Pesach maaltijd altijd ook recht moeten doen aan de oorspronkelijke betekenis. Daarom een tip voor Janneke om bij de maaltijd twee gedeelten te lezen uit de Bijbel, om zo het oorspronkelijke verhaal te laten horen en te zien hoe Jezus er een nieuwe dimensie aan heeft gegeven. Daarmee het eerste dus laat staan.
      Laat nu die naam van Jezus redder of bevrijder betekenen!
      Er is dus niets gestolen aan deze opzet! Hooguit missen we hier en daar de eerste betekenis van de symboliek. Maar we eren de God van Israel die in Jezus vervulling is van de belofte dat Hij nooit loslaat het werk dat Hij begon: Redding brengen, niet alleen uit Egypte, maar de eeuwen door en over de dood heen.

      Verwijderen
  5. dit is bizar. Pasen is een totaal ander feest dan Pesach. Voor Joden is Pasen op geen enkele manier verenigbaar met Pesach. Waarom willen Christenen zo graag de tradities van Pesach overnemen? Laten we dit compleet gescheiden houden.

    BeantwoordenVerwijderen