vrijdag 3 juli 2009

soberheid: stoffen luiers

als het over kinderen en soberheid gaat is er natuurlijk een grote afvalverslinder: de luier!
toen christi werd geboren (2004) hebben we het er kort over gehad, maar hadden we geen zin in het gedoe met stoffen luiers. gewoon papier dus.
toen ik zwanger was van boaz (winter 2006) vond ik het toch wat vervelend om straks luiers van 2 kinderen weg te gaan gooien. dus ben ik me gaan oriënteren op katoenen luiers.

ik ontdekte dat katoenen niet meer betekent de lappen die je met een speld moet sluiten en waar een strikslip overheen moet. dat leek me wel erg veel gedoe.
ik ontdekte dat er tegenwoordig veel voorgevormde luiers worden gebruikt.
heb toen via marktplaats een pakket gekocht en ben alsnog met christi (toen ruim 2 jaar!) aan de stoffen luiers gegaan.
en boaz na een paar maanden.

intussen heb ik er al heel wat uitgeprobeerd en ik ben er nog steeds positief over.
het is veel goedkoper en veel minder milieubelastend.
natuurlijk is de katoenteelt zeker wel milieu belastend. maar:
  • als je ze tweedehands koopt, telt dat al veel minder
  • je kunt ook luiers van hennep of bamboe kopen (hierbij een afbeelding van een bamboe luier)
  • je kunt zelf luiers naaien van oude lappen
dat laatste heb ik deze winter gedaan: zelf luiers naaien!








de luiers van boaz gingen toch echt slijten; er hebben intussen te veel kinderen in rondgelopen...
ik vond het wat prijzig om nog eens een XL pakket te kopen (ga ik het nog eens gebruiken?) en was dus op zoek naar alternatieven. toen ontdekte ik dat er ook moeders zijn die zelf naaien.
ik kwam op internet allerlei pagina's tegen; zelfs pagina's met gratis patronen. deze link bijvoorbeeld is erg handig (wel engels helaas...)

voordeel:
  • je kunt het patroon kiezen dat jij het handigst vindt
  • je kunt stof kiezen die jij handig vindt; en mooi / goedkoop / ...
  • je kunt m zo dik maken als je wilt (dik = absorberend maar ook langer drogen)
ik heb luiers genaaid van oude molton; van dunne molton doeken; van katoen van de kringloop (even goed wassen) ,van badstof stretch van de kringloop, van fleece van de markt (3 euro de meter) en van bamboo handdoeken van de xenos.
en recentelijk heb ik op marktplaats een pakket klassieke oogjesluiers + strikslips gekocht. ik wil dat toch ook nog eens proberen!

het bevalt me prima!

doorlekken valt wel mee. je moet wel wat vaker verschonen; maar dat lijkt me voor het kind ook niet verkeerd. je moet wel wat meer rompertjes hebben, omdat er weleens een randje onderuit piept en dan is het rompertje nat.
en onze kinderen hebben nooit luieruitslag gehad met de katoenen luiers!

wat gebruik ik voor boaz (2,5 jaar):
  • een katoenen luier met klittenband sluiting
  • een katoenen / fleece / bamboe inlegger
  • een fleece inlegdoekje (absorberend + makkelijker schoon te maken in geval van poep); dat is trouwens gewoon een fleece deken van zeeman in stukken geknipt.
  • een papieren inlegger (in geval van plas gewoon wassen en hergebruiken; in geval van poep met poep en al weggooien)
  • een luierbroekje met drukkers (mother ease; zie plaatjes hieronder - zijn ze niet leuk?!)
de luierbroekjes zijn van pul. dat is waterafstotende katoen; in elk geval niet waterdoorlatend; maar wel luchtdoorlatend. veel prettiger voor het kind dan de plastic strikslips dus!
je kunt ze kopen bij kaatje katoen of bij webshopjes van zelfmakers.
je kunt ze ook zelf maken; maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd...












als je meer wilt lezen over katoenen luiers:
er zijn allerlei verschillende luiers. zelfs luiers die luier + inlegger + overbroekje ineen zijn. die worden veel voor kinderdagverblijf gebruikt. je mikt ze in een tas en geeft ze zo mee naar huis. niets anders dan een weggooi-luier!

en hier tenslotte nog een leuke link naar een amerikaanse moeder die filmpjes heeft gemaakt over hoe je een stoffen luier omdoet.

waarom blog ik hier over?
zelf ben ik erover na gaan denken toen ik in mijn studie theologie mijn afstudeerscriptie schreef over milieu-ethiek. hoe krijg je het voor elkaar om mensen te motiveren milieubewust te handelen?
toen ben ik er van overtuigd geraakt dat het belangrijk is om je idealen in je dagelijkse praktijk toe te laten. je kunt nooit alles doen; en dat kan een afmattend effect hebben. kies dan een aantal dingen uit die je wél doet; doe dat en hoop en bidt dat ze van belang zijn.
je doet dingen niet omdat je denkt dat dat enkele ding nou de wereld verandert (iemand die veel troep weggooit kan mijn gewas met stoffen luiers zomaar weer ongedaan maken) maar omdat je gelooft in symbolisch handelen. wat ik doe staat symbool voor de idealen waarin ik geloof en die ik nastreef. doe dus ook de kleine dingen maar in de hoop dat ze zin krijgen!

vandaar... dat ik stoffen luiers gebruik!

5 opmerkingen:

  1. Tja, de stoffen luiers...wij hebben ze ook een hele tijd gebruikt, vanaf de geboorte van Gijs, nu 3,5 jaar. Dat beviel prima. (Jaap deed de luierwas ;) )Wij gebruikten meestal wel als we op stap gingen, wegwerpluiers. Hoe doe jij dat?
    Na de geboorte van Toos zijn we dapper begonnen met 2 kids in katoen, maar na een tijdje werd het ons gewoon teveel! We waren heel veel aan het wassen, en vooral: het verschonen was in de praktijk een heel gedoe. Dat moest eigenlijk wel boven gebeuren, als ik dan de baby ging verschonen, moest ik een zéér ondernemende dreumes beneden laten (niet vertrouwd) of elke keer 2 kids mee naar boven slepen. We zijn gestopt...
    Gijs is nog niet zindelijk, en af en toe denk ik er aan om het voor hem weer even te doen (ik heb ze nog), omdat ze zeggen dat het dan sneller gaat. wie weet!

    Nog even een website en boekentip over consuminderen: allebei engelstalig.
    www.simpleliving.org.
    boeken:Living more with less en More with less - cookbook allebei van Doris Janzen-Longacre (dacht ik)
    Het zijn boeken van ongeveer 30 jaar geleden, maar als je warm loopt voor sober leven en aanverwante onderwerpen, erg actueel en inspirerend, vooral voor het denken achter handelingen!

    groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Janneke,
    Ook ik heb bij mijn oudste twee (nu 14 en 11 jaar oud) stoffen luiertjes gebruikt,maar bij mijn derde nu 18 maanden oud heb ik me opnieuw inde materie verdiept en wat bleek de CO2 uitstoot van het wassen en wasppoeder etc etc etc
    bleek net zo bezwarend voor het milieu te zijn als de wegwerp luiertjes waar je van de pampers toch echt vele malen minder van gebruikt als de stoffen luiers zeker als ze wat ouder worden en grotere plasjes enzo gaan produceren.
    Nu zijn er ik meen bij de etos wel groene luiers die je blijkbaar in de groene afvalbak mag dumpen omdat die blijkbaar verteert worden dan.
    Vriendelijke groetjes Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dag sillie

    ik weet niet precies waar jij de informatie vandaan hebt dat katoen evenveel energie kost als wegwerp.
    op de site van milieu centraal vind je toch echt andere informatie!

    zij gaan ervan uit dat katoen 1,5 keer minder afval is dan wegwerp. en als je geen droger gebruikt zelf 2,5!
    ikzelf gebruik tweedehands luiers, was op 60 graden; dus dat ik zeker zuiniger dan wegwerp luiers.

    linkje: http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Luiers

    BeantwoordenVerwijderen
  4. http://www.rijkerleven.com/comments.php?l=NL&tipid=49
    een klein quoteje en zo zijn er vele :-) t lijkt soms of je gewoon voor je eigen mening iets op internet kan zoeken en dan quoten ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Janneke,

    mag ik je een klein beetje helpen,...

    Want de link in deze tekst: "de luiers van boaz gingen toch echt slijten; er hebben intussen te veel kinderen in rondgelopen...
    ik vond het wat prijzig om nog eens een XL pakket te kopen (ga ik het nog eens gebruiken?) en was dus op zoek naar alternatieven. toen ontdekte ik dat er ook moeders zijn die zelf naaien.
    ik kwam op internet allerlei pagina's tegen; zelfs pagina's met gratis patronen. deze link bijvoorbeeld is erg handig (wel engels helaas...)"

    bevat helaas een link (of URL) die niet meer werkt.

    Groetjes sabrina

    BeantwoordenVerwijderen