dinsdag 25 augustus 2009

gebedsgroep op school

overal in het land beginnen de scholen deze weken weer. Christi is al anderhalve week weer op school. vorig jaar hebben we voor haar een bijbelgetrouwe school in een andere plaats gekozen en we zijn daar nog steeds blij mee!
het is geweldig dat ze elke dag bijbelverhalen meekrijgt en dat we ook merken dat op allerlei andere momenten het geloof in Jezus centraal staat. daar hebben we elke dag wel een ritje voor over!

een tijdje geleden maakte ik kennis met een mooi initiatief als het om de school van je kind gaat: een gebedsgroep. ik doe dat zelf niet; het is er ook niet op de school van mijn dochter, maar ik wil er wel graag een blog over schrijven om het anderen mee te geven.
waarom zou je een gebedsgroep voor de school van je kinderen oprichten?

je kinderen brengen 8 jaar van hun leven op de basisschool door; een lange tijd die erg belangrijk is. natuurlijk kies je een school waarvan jij denkt dat die goed is voor je kind. en dan breng je je kind daarheen.

en dan?
is het dan klaar?

nee natuurlijk niet!

je geeft de (geloofs)opvoeding van je kind natuurlijk niet zomaar uit handen...
je leeft mee; je doet zelf dingen met je kind; je hebt contact met de school...
en... bid je ook voor de school?
voor de juffen en meesters?
voor je kind, andere kinderen?
processen waarvan je weet dat ze spelen?
bid je dat God de school zegent, dat Hij het licht van zijn gelaat over de school laat schijnen; dat de Geest er waait en dat Jezus er aanwezig is?
ik moet eerlijk zeggen dat ik het zomaar weer vergeet; bidden voor de school van mijn dochter.

herkenbaar?
dan wil ik je nu aanmoedigen om het wel te doen!
schrijf het in je agenda, doe het op een vaste dag (of elke dag!).
of... begin een gebedsgroep!

het is handig om dan eens op de site van de IBB (internationale bijbelbond) te kijken onder het kopje 'gebedswerk'. de IBB geeft een folder én een brochure uit, en 'Fakkel' een gebedsbrief. via deze link kun je de 'Fakkel' van juni 2009 dowloaden.

verder heeft de EO op de site 'werk in de kerk' ook dit artikel over gebedswerk op scholen.

en de vereniging bijbel en onderwijs heeft ook een pagina informatie over gebedsgroepen.

tips die de IBB geeft:
Informatie:
Probeer zoveel mogelijk duidelijke informatie te geven over de gebedsgroep: waarom, waarvoor, waar, wanneer, wie.
School:
Wat kan de school hierin betekenen? Is een artikel mogelijk in de schoolkrant of schoolgids? Kun je een keer iets vertellen op een ouderavond? Is het bestuur op de hoogte van het bestaan van de gebedsgroep?
Kerk:
Zijn de plaatselijke kerken op de hoogte van het bestaan van de gebedsgroep(en) voor de scholen? Denk aan een artikel in het kerkblad, op het prikbord, gemeentegids van de kerk.
Gebedsgroep:
Houd eens een open ochtend met informatie over de gebedsgroep.
Organiseer een ‘knutsel’ ochtend of avond, een klus avond voor school. Zet in op ontmoeting met andere ouders en zorg dat je een foldertje hebt met informatie over de gebedsgroep en deel deze aan het eind van de bijeenkomst uit en vertel er kort iets over.

ik heb op internet wat zitten zoeken naar informatie en vond veel scholen met gebedsgroepen, zoals bijvoorbeeld:
- de wegwijzer in Putten
- de Livingstoneschool in Gouda
ik ken die scholen verder niet, maar je kunt wel zien hoe ze het regelen.

ik ben benieuwd naar reacties!

4 opmerkingen:

  1. Ja op onze basisschool is wel een gebedsgroep, een kleine waar ook een juf altijd bij aanwezig is. Ik ben er nog nooit heen geweest, het is een vast clubje die dat elke maand heel trouw doen. Al zou ik vast wel welkom zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed onderwerp zeg! Toevallig heb ik er vanmorgen nog aan gedacht n.a.v. wat gebeurtenissen op een openbare school waarvan we zeiden: er moet gebeden worden voor bescherming voor de kinderen.
    Ken je het boek 'elk kind heeft een biddende moeder nodig'? De schrijfster heeft een internationaal netwerk opgezet van gebedsgroepen. Google maar eens: moeders in gebed.

    groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kwam je blog tegen op de ultieme mama blog site.
    Mooie dingen om te lezen en een mooi gezin om naar te kijken!
    dat zal ik zeker nog eens vaker doen.
    ik wens je Gods zegen bij de dingen die je doet.

    jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hmmm ook onze school heeft een gebedsgroep/kring, elke dinsdagmorgen

    BeantwoordenVerwijderen