maandag 23 augustus 2010

vega recepten gevraagd!

na een hele tijd geen berichten wil ik toch rustig aan weer proberen blogs te schrijven. ik probeer er altijd 2 per week te doen; en ik hoop dat dat de komende weken gaat lukken.

met anna gaat het goed!

ze drinkt geweldig; groeit prima; slaapt, plast en poept en we zien zelfs af en toe een aarzelend lachje. genieten dus!

de andere kinderen gaan deze week weer naar school: dochterlief naar groep 3 en zoon naar de good old peuterspeelzaal.
deze week weer boterhammen smeren en bekers vullen.

en ook wel weer wat goede voornemens...

eentje daarvan is wat vaker vegetarisch koken.
eigenlijk zou ik het liefst altijd scharrelvlees eten. maar dat is wat te veel voor ons budget.
een alternatief is wat minder vlees eten.
en meer vegetarisch dus.

alleen... ik vind het lastig vegetarische recepten te vinden die ook voor onze kinderen smakelijk zijn. vaak is het vlees toch de smaakmaker...
(en om nou elke keer pannenkoeken te eten ;-)

ik hoop dat veel mensen dit lezen en via de reacties recepten willen uitwisselen.
wat is jullie favo vega recept om met kinderen te eten?

laat ik er zelf ook eentje geven, die wij af en toe eten: sperziebonencurry.
de hoeveelheden weet ik niet precies; moet je even voor je eigen gezin uitrekenen.

fruit een uitje en wat knoflook.
na twee minuutjes flink wat kerrie toevoegen.
als je dat even meegebakken hebt, voeg je een blik tomatenblokjes toe. (of zoals wij wel doen: hele tomaten en even de staafmixer erdoor).
tenslotte voeg je sperziebonen toe (uit de vriezer / uit blik / of lekker vers, maar dan moet je ze even blancheren zodat ze beetgaar zijn).
serveren met parten hardgekookt ei, naar behoefte.
erbij: rijst / gebakken aardappels / aardappels uit de oven / gekookte aardappels / puree (of een ander aardappel produkt)
je kunt er altijd nog frisse komkommer en / of tomaten bij geven.

wat is jullie favoriete recept of tip?
foto's: laatste vakantie uitje naar het popta slot in marssum; en de pompoenpannenkoeken voor vorig jaar herfst.

12 opmerkingen:

  1. Hé wat fijn dat je weer terug bent en dat alles goed gaat met Anna. Ik volg je blog al een poosje en allereerst: m'n complimenten!
    Wat de vegetarische tip betreft: ik doe ook wel eens 'gewoon' zo'n vegetarische groenteschijf of iets dergelijks i.p.v. vlees of vegetarisch kruimgehakt i.p.v. vleesgehakt. De rest van het recept/maaltijd hou ik dan gewoon hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Janneke

    Gefeliciteerd met Anna! Geweldig dat alles goed gaat!
    Ik eet vaak vega, bijv. een gevulde courgette of tagliatella carbonara.
    Voor de gevulde courgette: courgette schillen, halveren, uithollen en even blancheren.
    Champignons en paprika (en evt vegetarisch gehakt en een pepertje of knoflook) naar smaak kruiden en kort roerbakken. De courgettes vullen met het mengsel en in een ingevette ovenschaal leggen Geraspte kaas en wat verkruimelde beschuit met wokolie erover en dan 30 minuten op 220 graden in de oven.
    Tagliatella carbonara: meng 5 eidooiers met 125 ml slagroom en een half bakje zwitserse strooikaas. Kook tagliatella en bak in een andere pan een uitje/preitje en wat champignons (als kinderen dat niet lusten doe ik vaak broccoli) Draai het vuur onder de uitjes/champignons uit en voeg het eidoorermensel toe aan de warme uien/champignons (daarna het mengsel niet meer verwarmen anders gaat de eidooier stollen!) Giet de tagliatella af en doe het mengsel er meteen doorheen zodat het om de sliertjes stolt. Garneren met peterselie of waterkers (en voor de volwassenen peper en zout) en zwitserse strooikaas.
    Eet ze!

    Groetjes Henrieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ps Henrieke Groenwold (voor het geval je nog tig Henriekes kent)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. tja ook ik kook minimaal 1 x per week een (nieuw) vega gerecht ( iets wat ik nog niet eerder gemaakt heb). Op mn blog plaats ik regelmatig eens een receptje van het een of ander wat bij ons goed in smaak viel.Ook maak ik regelmatig zelf vega-gehaktballetjes omdat ik de kant en klare ehm te duur vind en ook zitten er vele onduidelijke zaken in en die doe ike r zelf natuurlijk niet in als ik het zelf maak.Ook dat recept staat ergens op mn blog.En afgelopen week maakte ik een heerlijke vega hartige taart (staat ook op mn blog) makkelijk.snel( moedervriendelijke dus) en zeer kindvriendelijk dus schoon op ;-)
    Ik doe het omdat ik denk dat alle dagen vlees bv helemaal niet hoeft en zelfs erg belastend voort milieu is.En ik heb er sinds januarie voor gekozen elke week iets anders te proberen om een uitgebreider en gevarieerder menu te hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker, ik heb ook sinds kort wat vegetarische recepten 'ontdekt'. Hier een ovengerecht, wat niet kan mislukken ;)

    Pastaschotel met Italiaanse groente en kaas

    1. Verhit olijfolie in de pan en fruit 2 uien;
    schep de Italiaanse roerbakmix (diepvries) erbij en een paar minuutjes roerbakken.

    2. Meng in een ruime ovenschaal 300 gr ongekookte pasta (volkoren) met de geroerbakte groente, 1 pak tomatensaus (passata di pomodoro, 500gr), 300 ml water, 2 el italiaanse kruiden uit een potje en peper en zout.

    3. Dek het gerecht af met plakken belegen kaas.

    4. Schuif de schotel in de nog koude oven en schakel de oven in op 200 graden. Bak het gerecht, zodra de oven op temperatuur is, in 40 minuten goudbruin en gaar.

    Eet smakelijk, met zijn vieren ;)

    Groetjes Corine (zusjesvantoor.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tip: het boek "de kleine vegetariër"

    http://www.pluimes.nl/index.php/nieuws

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik het je recept geprobeerd, heerlijk! Met de stukjes ei en de rijst erdoor heen. Gaan we vaker eten! Bedankt, Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Janneke

    Jij bent één van die mensen waar ik me wat schuldig bij voelde, juist omdat ik even na wilde denken kwam het er niet van om te reageren.. maar nu dan toch eventjes... :-)

    Je stukje over bang zijn vond ik erg mooi, fijn om zo samen over bang zijn te praten (en ondertussen zelf te leren wat loslaten is).

    Vegetarische recepten heb ik niet zoveel, ik mag veel vleesvervangers niet eten en vanwege allergie vallen ook noten enzo af. Af en toe maak ik nasi of bami met Quorn en verder kiezen we voor minder vlees per maaltijd i.p.v. gewone porties en dan een vegadagje per week. Ik wil er wel naar op zoek, maar er valt zoveel af door die allergie dat het niet zo goed is voor mijn humeur om kookboeken door te spitten ;-) Maar als ik iets heb, plaats ik 't op mijn blog.

    Je nieuwste berichtje zal ik ook laten bezinken en misschien mail ik je er wel even over. Fijn weekend! Groetjes Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gisteren aten we deze ovenschotel en toen dacht ik ineens weer aan je vraag!

    Kook 500 gram spiraalmacaroni niet helemaal gaar (7 min. i.p.v. 11 min.)
    Ontdooi 1 pak diepvriesspinazie, al dan niet a la creme.

    Door de spinazie: 1 blikje tomatenblokjes, 1 teentje knoflook, 125 ml. slagroom, flink zout en peper, flink italiaanse kruiden.

    In een ovenschaal doen, en de macaroni erdoor roeren.
    Lekker veel geraspte kaas erover.

    35 min. op 175 graden.

    eet smakelijk!

    groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En nog een grote favoriet:

    Van www.odin.nl : pompoen met ui, kerrie en rozijnen. Let op: het recept op de site is voor 2 personen.
    Op zich doe je gewoon een beetje op het gevoel de ingrediënten erbij. Ik heb voor ons gezin (2 volwassenen en 2 jonge kinderen) meer dan genoeg aan een gemiddelde oranje hokaido-pompoen of een niet al te grote butternut-pompoen (lekker vaag he, 't is gewoon even uitproberen)

    Op de Odin site barst het trouwens van de recepten, bijna allemaal vega!

    Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kijk altijd op www.ah.nl, kies voor vegetarisch en dan komen er een heleboel smakelijke dingen tevoorschijn. Het voordeel is dat AH niet al te moeilijke recepten heeft, ook prima op een doordeweekse dag te doen.

    Vega-eten went vanzelf, wij proberen het een of twee keer per week te doen. Ik ga niet voor vleesvervangers als groenteburgers en dat soort nep-dingen. Bij aardappels en groente eten we gewoon vlees. Maar pasta's zijn gemakkelijk in vegetarische varianten te doen. Ik mail je wel even een paar van onze favo's.

    Groeten!
    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Normaal ben ik meer een lezer van blogs, maar nu ook maar even reageren. Zelf voed ik mijn kinderen vega op en ben ook een blog begonnen hierover. Er staan al een paar recepten op: vegametkinderen.blogspot.com. Misschien kun je er wat inspiratie opdoen?

    Met vriendelijke groet,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen