woensdag 2 maart 2011

webtips veertig dagen tijd

natuurlijk kun je zelf hard aan het surfen gaan op internet
en dat zal ik van harte toejuichen
als je alle vondsten ook met ons wilt delen!

maar...
het is ook wel handig om wat tips op een rijtje te krijgen
vorig jaar heb ik dat ook gedaan
en nu ga ik het weer doen

let op: dit gaat nog niet over pasen
dat duurt nog zo lang...
dit gaat puur over de lijdenstijd

ideeën om met de kinderen te doen
handige websites om op te kijken

allereerst wat algemene websites:
hier kun je veel kleurplaten vinden
en hier staan ook mooie knutselplaten; naast kleurplaten
ik ontdekte dat je hier kleurplaten van willem de vink, van het stripalbum Jezus Messias kunt downloaden!
op zijn website vind je ook kinderverhalen
als je kinderen al wat groter zijn, kun je een kijkje met ze nemen op de surfbijbel
daar zijn ook leuke spellen van het nbg aan gelinkt
hier vind je bijbelverhalen met stripjes, in allerlei talen (leuk om naar een sponsor kindje op te sturen!)
tenslotte is hier een nieuwe site met allerlei bijbelstudies; ik heb ze nog niet gebruikt, maar wil 'm zeker onthouden

stichting samuel is een rooms katholieke stichting die regelmatig leuk materiaal op de website heeft staan
ze hebben een apart stuk over lijdenstijd en pasen
ze hebben ook website waar je bijvoorbeeld hier allerlei materiaal op een rijtje vindt rond lijdenstijd en pasen
op deze website vind je uitleg rond de vastentijd
ik herken zelf niet alles
maar op één van de laastste pagina's staat een mooie download: een soort ganzenbord dat je 40 dagen kunt volgen
hier vind je ook een vastenkalender; maar dan in het engels; misschien kun je zelf ook zoiets tekenen
een ingevulde kalender vind je hier; leuk om te gebruiken als je ook elke dag iets met je kinderen wilt doen; een combinatie van dankzegging, geld sparen, bidden en je oefenen in goede dingen

in onze kerk gebruiken we het materiaal van vertel het maar
ze hebben een mooie nieuwe website!
en daar staat zeer uitgebreid al het materiaal rond het thema voor de lijdenstijd op

hier vind je een selectie filmpjes rond lijdenstijd en pasen
wel veel filmpjes voor de laatste week,
maar misschien vind je 't aardig om er nu al eens een kijkje op te nemen
(ik ga er ook een aantal in het nieuwe leesrooster 'lam van God' opnemen ;)

voor de wat oudere kinderen / jongeren is 'make a difference' van de hgjb erg mooi
judith vertelde erover in de blog van gister

een heel rijtje met links!
ik ben benieuwd of het een beetje bruikbaar is
of dat ik eigenlijk voor niets heb zitten surfen...
laat dus een reactie achter
als je er iets mee kunt
(of niet)

2 opmerkingen:

  1. Ik wil je nog een leuke tip doorgeven die ik vandaag in de Visie las. Op www.tear.nl/klimaat kan je gratis een scheurkalender bestellen voor de 40 dagen tijd. Ik heb em meteen besteld!

    "Veertig dagen die in het teken staan van duurzaamheid, eerlijkheid en je eigen levensstijl. Veertig leerzame bijbelstudies, veertig interessante weetjes, en elke dag een handige tip. ‘Van de HEER is de aarde en alles wat daar leeft!’ schrijft psalm 24. Ontdek wat dat betekent voor een mensenleven. Lees, vast en bezin mee."

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vorig jaar en trouwens ook dit jaar voor de maak het zelf rubriek van EVA een bloemwerk gemaakt wat niet direct over de 40 dagentijd gaat maar meer rond goede vrijdag en pasen. Het is een prachtig praatstuk geworden. Ik was van plan om het stuk van vorig jaar volgende week op mijn blog te plaatsen. Het stuk van dit jaar kan ik pas plaatsen als de nieuwe EVA uit is. Het is een geweldig stuk om samen met kinderen te maken en om over in gesprek te komen. Misschien kan je e wat mee.
    Hartelijks,
    Makkie

    BeantwoordenVerwijderen