dinsdag 12 augustus 2014

rechters leren



die rechters, dat is me wat

we vroegen de kinderen in luxemburg
welk bijbelboek ze wilden lezen

ruth en rechters
werd het

ruth is altijd mooi
zeker omdat we een boaz hebben ;-)

maar ook het thema van de vreemdeling
blijft actueel

en wat je doet,
als iedereen om je heen dood gaat

daarna dus de rechters
en die gingen we ook maar uit het hoofd leren

ik houd wel van rijtjes
en ik denk echt
dat rijtjes helpen om de bijbel te kunnen plaatsen
en soms iets beter te begrijpen

otniël - ehud - samgar - barak - debora - gideon - thola - jaïr - jefta - ebsan - elon - abdon - simson - eli - samuël

otniël - ehud - samgar - david - salomo
boaz verzandde regelmatig in dit rijtje
en moest dan vreselijk lachen

otniël - ehud
dát is me een verhaal
van die linkshandige ehud

toen ik een keer over de camping liep
zag ik boaz met wat kinderen om zich heen
"en toen kwam hij bij de koning en hij haalde zijn zwaard tevoorschijn [zwiep] en doodde hem. en weet je wat er met het zwaard gebeurde: dat bleef in zijn dikke buik hangen!"
gauw liep ik verder om niet keihard in de lach te schieten...
lees maar na in richteren!

otniël - ehud - samgar - barak - debora
"hèhè, eindelijk eens een vrouw! waarom zijn het toch allemaal mannen!"
dan is het verhaal van debora toch prachtig! barak durft niet, maar zij is moedig.
en dan het verhaal van jaël lezen; terwijl je voor een tent met tentpinnen zit!
de kinderen zagen het helemaal voor zich...


otniël - ehud - samgar - barak - debora - gideon - thola - jari
"o nee, zo heet dat jongetje op de camping"
;-)

otniël - ehud - samgar - barak - debora - gideon - thola - jaïr - jefta - ebsan - elon - abdon - simson - eli - samuël
"huh,samuël was toch een profeet? en eli een priester?"

allemaal vragen, grapjes en verhalen.

en om de beurt de rijtjes opzeggen.
"nu wil ik 'm helemaal alleen!"
"om de beurt, wie gaat er verder?!"

we zijn bij de verhalen van gideon
en we lezen zeker nog even verder!





1 opmerking: