vrijdag 11 maart 2016

Weekendwensen 37

voor dit weekend wens ik je 
een boek! 

als je deze blog leest, 
houd je vast van woorden. 

en herken je vast de luxe van het lezen van een boek. 

de luxe van tijd
van mooie woorden
van een andere wereld om even deel van uit te maken

"literatuur is een venster op de werkelijkheid"
leerde meneer van der vloed me op de middelbare school

en het is zo waar. 
een mooi boek is een venster
waar je dacht dat een blinde muur was

je ziet dingen, mensen, werelden
die je nog niet kende

je proeft emoties, verlangens, lijden
die je hart raken

lezen maakt mijn wereld groter
mooier
echter

dus ik gun het jou ook :-))




voor deze keer zomaar een aantal tips van boeken die las:

* eerst de jeugdzonden ;-). Jarenlang las ik elk jaar wel een keer De Tuinfluiter. Vreselijk misschien, maar ik ben echt gehecht aan het boek, waarschijnlijk vanwege het onbekommerde ;-) Daarnaast las ik graag Desirée en natuurlijk Goudelsje ;-)
* in mijn studententijd las ik de boeken van Marilyn French, die hielpen me om vragen te stellen en als vrouw in het leven te staan. En natuurlijk de boeken van Chaim Potok, met hun worsteling rond orthodoxie en de wereld daarbuiten. En ik las Tolkien, omdat de beelden van een andere era, van een sprookje, soms het meest vertellen.

* het mooiste boek dat ik in 2014 las, was Vrouw zoekt God. de worstelingen en vreugde van het leven met God in een daverend boek.
* Stevo Akkerman beschrijft in Donderdagmiddagdochter precies de sfeer die ik ook uit mijn jeugd ken. Beklemmend om te lezen, maar zo eerlijk.
* mijn meest recent gelezen boek is Het verhaal van Mooi Meisje. Ik las het in een week uit. Prachtige combi van een tragisch verhaal dat zomaar realiteit had kunnen zijn én de hoop die je in boek kunt lezen.
* vorig jaar las ik in de lijdenstijd Stilte van Shusako Endo en dat maakte grote indruk. Het lijden van zendelingen, de stilte van God en wat moet je dan kiezen?

Welk boek maakte grote indruk op jou?

5 opmerkingen:

  1. 'Nimmernacht' van Anne de Graaf en 'Angst' van Tom Davis. Twee boeken die op een aangrijpende manier de verscheurdheid weergeven van kinderlevens in Afrika. De realiteit van kindsoldaten, armoede en wanhoop tegenover de hoop van God... echte aanraders!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gilead, van Marylinne Robinson is mijn all-time favourit. Daarna het boek dat binnenkort bij ons verschijnt: Mijn heldere afgrond, van Chris Wiman. Man, man, man, wat een boek! Peter vd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ha herkenbaar ik lees ook elk jaar wel eens De tuinfluiter, dacht dat het alleen mijn afwijking was. Groet Pip

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, al die tips, daar kan ik wel wat mee. Zelf lees ik bijna nooit fictie (ben ik te ongeduldig voor), maar Niemandsland (van Guurtje Leguyt) maakte diepe indruk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad ook de 'Tuinfluiter' en Tolkien. Boeken van Jan Karon. Ook Gilead. Er is zoveel moois en indrukwekkends te lezen. Maar zit m'n hoofd te vol, dan lees ik vaak simpele detectives. Janny

    BeantwoordenVerwijderen