dinsdag 4 maart 2014

joy



als je toch een peuterdochter hebt...

die roept
"wat heb je dát lekker gemaakt, mama"
als je de ochtendboterham met pasta komt brengen

die onder de douche
in de kampeerboerderij
onder het miezerige straaltje
begint te zingen en te dansen
van blijdschap

die door het bos banjert
en elk blaadje ziet
elk takje op wil rapen




die zegt
"dankjewél mam"
als je drinken voor haar inschenkt

een meisje
dat in haar badpak naar beneden komt
en in bad wil
want het is zo'n heerlijk badpak



als je toch zo'n peuterdochter hebt
dan waaien af en toe
alle piekers
en flarden somberheid
zomaar je hoofd uit

en kun je alleen maar glimlachen
en blij zijn
dat we haar Joy hebben genoemd :-)



laatst vroeg iemand aan me
hoe ik het vond om kinderen te hebben

"niet ingewikkelder dan te leven"
zoiets antwoordde ik

het leven is soms heerlijk
maar vaak ook beangstigend

en het leven met kinderen ook

je hebt geen idee waar je uitkomt
wat je goed doet - en wat niet
of je ze begrijpt
en ze het goede geeft

als je een kind krijgt
ken je het kind niet
maar ook jezelf als moeder niet...

soms kan ik daar van stilvallen
en wil ik wegkruipen

maar gelukkig is daar dan het kind zelf

dat kussens pakt
en gaat koprollen
gierend en stralend
met uitwaaierende blonde krullen





het kind zelf
leert me het leven te ontvangen
met open handen
van God

op haar geboortekaartje stond
"laat de Heer
je vreugde zijn"

ik hoop dat we haar dát in elk geval meegeven
dat de naam Joy
geen opdracht
maar een geschenk is














2 opmerkingen: