dinsdag 1 december 2009

adventskaarsen in juskommen!

zondag was dan de eerste advent... maar ik was ziek
vandaar dat ik vandaag pas de foto's plaats

we hadden een prachtige kerkdienst met een prachtig kunstwerk dat paste bij het thema van de kinderclub. wij werken met de methode 'vertel het maar' en die hebben elk jaar een kerstproject. dit jaar 'de hemel gaat open'.
in de kerstnacht gaat de hemel open en zingen de engelen. Gods Zoon komt op aarde; vanuit de hemel. ook in het oude testament zie je elke keer weer dat God vanuit de hemel de mensen op aarde zoekt, met zijn liefde. ook als mensen er een zootje van maken.
in de kerk staat een kunstwerk dat de aarde en de hemel verbeeld. daarin worden telkens andere figuren gehangen; passend bij het verhaal van die zondag. twee oudere broeders hebben het helemaal gemaakt; alle figuurtjes uitgezaagd: fantastisch!

we zingen ook het projectlied. gelukkig kunnen we het thuis via de computer luisteren en de noten uitprinten; dus we kunnen het gewoon bij de piano oefenen. bij elk bijbelverhaal hoort een apart couplet; elke week zingen we er eentje meer.

erg leuk om samen met de kinderen in de gemeente te doen!

thuis hadden we ook adventskaarsen. in de eva stond een leuk idee om die in oude juskommen te maken. bij de kringloop heb ik goedkoop 4 juskommen gekocht (geen idee waar ik die straks ga stallen ;-) en daarin met oase en groen uit de tuin de kaarsen gezet. ik heb de schoorsteenmantel leeggehaald en daar prijken nu de kaarsen.
met erachter een mooi kerstlied over het verwelkomen van de Heer Jezus.
zondag hebben hans en christi de eerste aangestoken; elke zondag komt er eentje bij.

de adventskaarsen verwijzen naar Jezus: het licht van de wereld.
de apostel petrus zegt dat prachtig: hij beschrijft Christus als de morgenster die opgaat in ons hart (2 petrus 1,20). ook jesaja schrijft over de komende messias als licht: het volk dat in duisternis ronddoolt ziet een schitterend licht (jesaja 9,1). en Jezus zelf zegt het natuurlijk: ik ben het licht van de wereld; wie Mij volgt, zal in duisternis niet wandelen, maar zal het licht van het leven hebben (johannes 8,12). allemaal teksten die mooi zijn om te noemen of uit het hoofd te leren in adventstijd met je kinderen.

ook de adventskalender wordt nu elke dag gebruikt. hij begint helaas bij 1; dus vandaag kunnen we echt het vakje van 1 december openmaken.

liedjes die ik er dit jaar in heb zitten:

zoals je ziet een combinatie van klassiekers en meer nieuwe liedjes. door de herhaling hoop ik dat de kinderen ze leren; in elk geval vinden ze het nu leuk om te zingen en om naar de cd's te luisteren.

verder lezen we het boekje van de IBB waar ik in een eerdere blog over schreef. nog wel een beetje moeilijk voor onze peuter en kleuter; misschien kan ik volgend jaar beter zelf iets schrijven. of heeft iemand nog een mooi idee voor jonge kinderen?

ik ben benieuwd naar jullie adventservaringen!

3 opmerkingen:

  1. Hoi Janneke

    Terwijl ik over al je laaste blogjes best veel heb nagedacht, eindelijk een reactie (niet zoveel tijd). Leuk idee met die juskommen! Ik wil ook nog een advents'iets' maken met vier kaarsen, was er nog niet van gekomen.

    Wij lezen aan tafel het boekje 'samen onderweg naar Betlehem', van Ark boeken. In 25 dagen leef je vanaf de zondeval (en de belofte dat er redding zal komen) toe naar kerst via het oude testament en nieuwe testament. Met verhalen waarin God beloften doet aan mensen, elke keer met de link naar advent en kerst. Verder een verwerkingsvraag en kort gebed. Niet het hele boekje vind ik super, maar het is voor alle kinderen bij ons te begrijpen.

    Verder zingen wij ook, oude en nieuwe liederen. Mooi om zo samen toe te leven naar kerst. Wat wij vaak zingen:
    "Wees stil en kom wat dichterbij,
    dit kind van Betlehem:
    het einde, het begin is Hij;
    niets kan ik zonder Hem." (Geref. kerkboek 84)

    groetjes Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  2. grappig om te zien, wij zijn in Zuidhorn met hetzelfde thema begonnen in de bijbelcreche, erg mooi!
    Giny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, I like the photos!
    Now I must go translate! :)

    THANK YOU!
    I pray God's continued blessings upon you, my friend!

    BeantwoordenVerwijderen