woensdag 9 december 2009

kerst licht

de overgang is nu helemaal gemaakt: vorige week was nog een beetje een raar weekje dat in het teken van de sint stond, terwijl we ook al met advent waren begonnen.

gelukkig is de sint weer naar spanje gevaren; alle sint-spulletjes zitten in een rode doos die naar zolder gaat en de kerst-doos staat beneden!

maandag heeft lief een kerstboom gehaald met de kinderen die we gister versierd hebben. lampjes en allerlei mooie ballen en dieren erin. de kinderen krijgen elk jaar iets nieuws: een vogeltje, een klokje, of (dit jaar) een hertje. helaas heeft boaz de oren en staart van het hert al losgeknaagd; maar hij hangt er toch maar in ;-)

natuurlijk heeft kerst weinig met een kerstboom te maken. eigenlijk zijn kerstbomen heidense gebruiken: lichtbomen om de spoken van het winterduister te verdrijven. heeft niet zoveel met christus te maken dus! tegelijk vind ik dat juist kerstbomen een prachtig symbool van christus kunnen zijn. toen we gister de lichtjes hadden ingehangen, ben ik even rustig met de kinderen gaan zitten. ik vroeg aan christi waarom er nu toch lichtjes in de boom hangen. 'o', zei ze, 'omdat jezus het licht van de wereld is'.

wow! ik dacht nog: dat wilde ik je net vertellen; maar je weet het al!
juf had het op school verteld, toen ze een kerstlichtje aan het plakken waren.
geweldig toch!

ook de boom heeft in de bijbel met jezus te maken. jezus is de nieuwe twijg aan de verdorde stronk van isaï. eerder schreef ik al over het idee van een 'jesse tree' waarin je de stamboom van jezus in de adventstijd doorloopt en allerlei plaatjes in de boom hangt. lijkt me erg leuk om volgend jaar te doen!

ik weet en begrijp dat veel christenen geen kerstboom hebben. en ik herken ook dat het soms bij christenen een heel stuk klakkeloos meelopen met de rest van de wereld is om een kerstboom te hebben. tegelijk probeer ik er zelf dus wel een draai aan te geven dat de kerstboom wél met onze Heer te maken heeft.
ik zou zeggen: kies vooral zelf wat je wilt, en probeer dat inhoudelijk te doen.

een kerststal hebben we (nog) niet. ik zou het wel graag willen: het verbeeld voor de kinderen mooi het verhaal waar het met kerst om draait. gister heb via internet een leuk boekje besteld om zelf een kerststal te knutselen met kralen, chenille draden en lapjes vilt. ziet er erg leuk uit! ik weet nog niet of het dit jaar gaat lukken; maar anders is het voor volgend jaar een leuk project (of voor op school).

je kunt natuurlijk ook allerlei leuke kerstknutsels maken; op internet vind je een aantal leuke kleurplaten en projecten. ik zal even een rijtje meegeven:
  • op deze website vind je veel kleur- en knutselplaten; het nadeel vind ik alleen dat je ze niet kunt kopiëren en dus op dit formaat moet uitprinten
  • hier vind je een tutorial hoe je van muziekpapier een sterhanger kunt vouwen (leuk voor wat oudere kinderen)
  • hier vind je een tutorial om zelf een groene adventskrans te maken
  • hier vind je een leuk voorbeeld om een adventshuis te maken, waarbij je plaatjes / teksten achter de raampjes kunt plakken
  • hier vind je kleurplaten die bij een jesse tree (stronk van isaï) horen
  • hier vind je leuke kleurplaten om zelf een kerststal te maken
vul het vooral aan, als jij andere ideeën / websites hebt waar je enthousiast over bent. natuurlijk ben ik weer erg benieuwd hoe jullie met de kinderen naar kerst toeleven!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Janneke,
    Een tip om de afbeeldingen van de eerste link (die van GKVApeldoorn) toch te kunnen kopiëren:

    Ga naar de pagina met de knutsel die je wilt hebben.
    CTRL + A (= alles selecteren)
    Plakken (CTRL + C) in een Word-document
    de afbeelding die je wilt vergroten/verkleinen er weer uitknippen (CTRL + X)
    De afbeelding plakken in een nieuw Word-document en vergroten/verkleinen tot gewenst formaat.

    Zo simpel is het ;-)
    Wij hebben trouwens de Kerststal van Little People (Fisher Price), Iris gaat het nu een heel klein beetje snappen en dan is dat wel speelgoed op niveau, maar ik denk dat jouw kinderen daar al weer wat te groot voor zijn.
    Verder is het voor Iris nog een beetje een 'ver van haar bed'-show dus draai ik de CD's met Kerstliedjes grijs, zingen we veel en verder komt het volgend jaar pas een beetje, denk ik.

    Groetjes Alies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Janneke,

    Af en toe verdwaal ik in de wonderlijke wereld van de web-logs. Al dwalende kwam ik ook bij jou terecht. Wat schrijf je gezellig. Ik kom zeker nog eens bij je terug.

    BeantwoordenVerwijderen