donderdag 21 januari 2010

genade en nog meer

wat is in één woord de kern van het christelijk geloof?
...
(vul maar in voor jezelf :-)

dat lijkt me ook wat je graag aan je kinderen door zou willen geven.
het lijkt me belangrijk daar over na te denken.
ook tegenover wat anderen (niet) geloven. ook tegenover de islam; daar zou ik nog een keer over bloggen. hier komt ie!

tijdens de studiereis islam die ik deze maand deed, werd deze vraag ook gesteld. antwoorden die genoemd werden:
- genade
- Jezus
- overgave

de kern van de islam zal door moslims vast met andere woorden worden weergegeven. het woord 'islam' betekent 'onderwerping'. onderwerping aan de wil van allah die door de koran geopenbaard is. bestudering van de koran is dus vooral belangrijk om te weten hoe je moet leven, aan welke wetten en regels je je moet onderwerpen.
de bron van de islam is de islamitische wet, die onder andere via de koran bij de mensen komt.

ik vind het altijd belangrijk om te benadrukken dat christenen niet in een boek geloven. de kern van ons geloof richt zich niet op een boek, maar op een persoon. de Heer Jezus Christus zelf!
tijdens de studiereis ben ik daar weer opnieuw van onder de indruk gekomen.
de Heer zelf komt naar ons toe, in persoon.
de Zoon van God redt ons, helemaal zelf.
de Geest van God wil in ons wonen, heel dichtbij.

voor christenen is niet het boek het belangrijkst, ook niet de wet.
in romeinen 10,4 staat: "De wet vindt zijn doel in Christus, zodat iedereen die gelooft rechtvaardig zal worden verklaard."

dat is het eerste punt dat ik jullie als moeders, vaders, opvoeders mee wil geven.
laat die kern niet ondersneeuwen!
ook christenen kunnen aan hun kinderen doorgeven dat geloven gaat om regels, om 'hoe moet het ' en 'hoe kan ik God aangenaam zijn'.
voor je het weet, zijn regels heel belangrijk geworden, zonder dat daar het failliet van alle regels bij het kruis bij komt kijken.

ga zelf als moeder, als opvoeder, altijd weer naar het kruis terug.
maak je kinderen duidelijk dat geloof niet een setje regels is, maar dat God ons redt uit onze ellende en dat we een Verlosser nodig hebben!

maar... er komt nog wat!

als moslims in het westen komen, schrikken ze soms erg.
als je in amsterdam komt en je komt als eerste op de wallen terecht...
bedenk dan dat niet-westerse mensen het westen zien samenvallen met het christendom. in het westen is iedereen christelijk; dus wat je in het westen ziet, is het christendom.

moslims (en anderen) zeggen dan: die christenen hebben het lekker makkelijk.
ze doen allerlei dingen die van God niet mogen; ook in hun boek verboden zijn.
en dan zeggen ze: wij geloven in de erfzonde, we kunnen er niets aan doen.
we bidden om vergeving en die geeft God graag.

tja...

klinkt als heel terechte kritiek toch?

op wat voor manier functioneert de genade bij ons?
dat vroeg Paulus zich natuurlijk ook al af in romeinen 6: Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen?
zijn antwoord is: Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding.
dus: genade wil altijd iets uitwerken in ons leven.
genade is niet alleen dat er iets slechts wordt weggenomen. maar dat er ruimte is voor zoveel nieuwe, goede dingen. en God wil die zelf in ons bewerken, door het werk van de Geest.

leer dat je kinderen ook.
dat genade niet goedkoop is.

anders zou genade alleen om het kruis gaan; zou het niet uitmaken of Jezus ook weer opgestaan is; en zou het niet uitmaken hoe ons leven eruitziet.

maar zo is het niet!
Jezus is opgestaan!
om te laten zien waar God met ons naar op weg is: naar een geweldig nieuw leven.
om te laten zien dat het zeker wel uitmaakt wat voor leven we leven.
de Geest is gekomen
om ons aan Christus te verbinden; er steeds meer voor te zorgen dat ons leven iets van Christus laat zien

dat is dus het tweede punt dat ik jullie graag wil meegeven.
maak je kinderen duidelijk dat genade niet een makkelijke oplossing voor de zonden is.
maar dat genade altijd verder gaat; dat het kruis altijd verder gaat in de opstanding.
dat het zeker wel uitmaakt hoe je leven eruit ziet.

en daar hoort tenslotte ook een lied bij dat we zongen op cyprus
Christus wil alles voor ons, alles in ons zijn
geef jij je over?

Be Thou my vision, O Lord of my heart;
Naught be all else to me, save that Thou art.
Thou my best thought, by day or by night,
Waking or sleeping, Thy presence my light.

Be Thou my battle-shield, sword for my fight,
Be Thou my dignity, Thou my delight.
Thou my soul's shelter, Thou my high tower.
Raise Thou me heavenward, O Power of my power.

2 opmerkingen:

  1. Duidelijke punten, waar ik alleen maar 'amen' op kan zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind deze blog helder.'Genade' voor mij een heel belangrijk kernwoord. Die ene regel uit psalm 130: 'Maar bij u is vergeving,' zou ik wel in willen lijsten. Om elke dag te memoriseren.
    Jij hebt misschien een andere tekst die je heel diep raakt.

    Verder is 'geestelijke groei' een belangrijk kernwoord voor mij.

    En natuurlijk 'onze Zaligmaker Jezus', maar als ik genade zeg kan dat niet zonder Hem/Zijn Naam.

    Dank je wel voor je mooie blog.

    Aritha

    BeantwoordenVerwijderen