dinsdag 17 september 2013

vega met kids



al jaren vond ik
dat ik eigenlijk vegetarisch moest zijn

maar ik zag het niet zitten...

niet meer die gemakkelijke zakken met diepvrieskip
niet meer altijd gehakt in de vriezer
rookworst om stamppot mee te pimpen
en spekjes - voor alles eigenlijk

een jaar of twee geleden ging de knop om

ik las een artikel
waarin het voorbeeld van het volk israël in het oude testament
werd gegeven:
je slacht een dier
als er bezoek komt
en als er feest is

ik dacht: dat is het!
een simpele regel

de knop ging om: vega moest het worden

niet eens principieel
ik geloof best dat we van God dieren mogen eten
en ook wel dierlijke producten

maar ja...
we hebben er wel een beetje een zootje van gemaakt
de manier waarop de bio-industrie in elkaar zit

over en uit voor deze jolige familie dus ;-)

en ik moet zeggen: het valt me alles mee!

ik vergeet tegenwoordig zelfs vaak vlees te kopen
we eten 80 à 90 % vegetarisch
alleen op de pizza...
vinden we salami en ham toch wel erg lekker

verder proberen we regelmatig iets nieuws uit
gewoon van internet
kijken wat de seizoensproducten zijn, en iets maken

op dit moment zijn de tomaten goedkoop:
- verse tomatensoep, met brood en kaas
- hartige taart met tomaten, daarbij salade, of gewoon tomaten en komkommers


ook sperciebonen zijn overal te koop:
- pastasalade met sperciebonen, tonijn en tomaat
- rijst met ui, tomaat, sperciebonen, gekookt ei en veel kerrie

ook wortels zijn altijd goedkoop, zelfs biologisch wel betaalbaar
- eerder schreef ik al over de woestijnsoep van han wilmink
- hutspot kan natuurlijk; maar dan met een vervanger voor de worst. walnoten kan; of blokjes kaas.


en natuurlijk courgettes! zodra het goed lente is, zijn er weer courgettes!
wij hadden ze dit jaar in de tuin en dat beviel goed.


ik heb er vanalles van gemaakt.
- soep, gewoon met een pakje roomkaas & kruiden
- ratatouille met couscous en feta-kaas
- gewoon pasta met roomsaus


- en ik heb er zelfs vegaburgers mee gemaakt: die vond iedereen lekker
ik googlede een receptje:

1 courgette (raspen, vocht in zeef eruit laten lopen)
1 ui (gesnipperd)
1 tl mosterd
1 tl peper
1 ei
50 gr paneermeel
2 tl koriander

ik voegde nog wat chiazaad toe, wat havermout en wat kleine blokjes kaas
leek me net iets lekkerder ;-)
en beter plakkend

alle ingrediënten door elkaar roeren
hoopjes maken
en bakken in de olie





hier vonden ze het heerlijk!

in ons groente pakket zit regelmatig paksoi
blijkbaar ook een nogal goedkope groente in de zomer ;-)

ik houd er niet zo van
en de kinderen ook niet

meestal roerbak ik het gewoon
met wat ui, paprika, champignon



en voor de 'bite' er nog wat nootjes bij:
walnoot of cashew
maar die zijn zo duur, dat het vaak ook gewoon pinda's zijn
met rijst
en soms nog los wat ananas uit blik, of perzik erbij
om de kinderen tevreden te stellen ;-)
ik koop dan meestal wel fruit op sap, niet gesuikerd

en nu komt de tijd van de pompoen er weer aan!
- pompoensoep
- pompoenstoofschotels, met kikkererwten en paprika
- en pompoenpannenkoeken!

maar nu eerst nog wat van de nazomerzon genieten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten