donderdag 7 november 2013

voorbereiding advent - judith

nu dankdag voorbij is,
wordt het tijd voor advent

in elk geval: nadenken over advent

eerst nog eeuwigheidszondag natuurlijk,
daar ga ik ook nog wat gedachten aan wijden

maar advent -
dat is ook wel iets

ik ben nooit zo goed in plannen
maar anderen gelukkig wel!

judith is er bijvoorbeeld al wat weken mee bezig
en speciaal voor de jolige wereld
heeft ze het opgeschreven.

zijn er meer lezers
die een project doen
en daar iets over willen vertellen?

mail gerust naar jannekeniemeijer[at]hotmail.com

* * *


Je vroeg mij om iets te schrijven op je blog over Advent.
Dat wil ik best doen alleen moet het idee nog uitgroeien omdat ik het passend wil maken voor ons gezin.
Ik vraag me steeds af: Wat spreekt ze aan, waar raak ik ze mee, hoe betrek ik ze erbij?
Alleen maar "vrome woorden" missen hun doel. O ja, het zijn tieners.
Het is een heel proces waarbij ik ook geniet van het proces om uiteindelijk een goed en passend product te hebben. Ik vertel de kinderen en mijn man waar ik mee bezig ben en betrek ze bij het voorbereiden. Wie wil helpen mag helpen. Zo niet, geen probleem.
 
 
Wat ik tot nu toe heb:
Het thema: met hart en ziel.



Dit thema heb ik gekozen omdat de PKN daar allerlei materiaal voor gemaakt heeft. Hun adventskalender en hun symbolisch bloemschikken brochure heb ik gekocht.
Daarnaast is er bij ons in de kerk een prekenserie gehouden over: '.... en het tweede daaraan gelijk is , heb je naaste lief als jezelf'



 
De vorm: per dag een envelop open maken. 

Deze zakjes/ enveloppen hang ik aan een tak. ( heb ik inmiddels gevonden en die ligt te drogen) Daarvoor hebben we kleine wasknijpertjes geverfd en heb ik lint gekocht. Ook komen er allerlei hartjes in de tak te hangen. ( Action, Wibra)




 



Inhoud van de zakjes: tja, daar ben ik nog niet uit. Er komt in ieder geval per dag een tekst in die we aan tafel lezen. Die tekst heeft te maken met liefde, de ziel, genade en .... voor de vierde week weet ik het nog niet, waarschijnlijk iets met de naaste.
Ik zit te denken om ook af en toe een lied erin te stoppen.

Ook denk ik erover om in elk zakje een puzzelstukje te doen. Dat vindt de jongste weer leuk. Ik heb op Pinterest een aantal mooie teksten gevonden die passen bij het thema. Ik let erop dat het in het Engels is zodat de oudsten weer geprikkeld worden. Ik ga het dan op A4 printen en zelf puzzelstukjes uitknippen.
Ik ga met de inhoud van de zakjes ook rekening houden met de beschikbare tijd. Op dinsdag hebben twee kinderen catechisatie en eten we in twee groepen. Dan wordt het iets korter, de overige dagen hebben we meer tijd. De zaterdag is het langst, dat wordt dan een praatmoment. 




De rest
Wat ik ook vaak doe met dit soort periodes: ik hang teksten/liederen op in de wc. Klinkt raar, maar iedereen komt daar op een dag. Per week een andere tekst.
 
We branden de 4 kaarsen.
 
Ik maak per week een bloemstuk.
 
Op Pinterest heb ik wat recepten gevonden en leuke ideetjes die je kunt maken met hartjes.
 
Ik denk dat de kerstkrans op de voordeur dit jaar ook een hartvorm heeft.
 
En ja, we hebben nog een kerststalletje. De jongste vindt het nog steeds leuk om dat ergens mooi neer te zetten. Dus ik denk dat het dit jaar nog gebruikt wordt.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten