vrijdag 1 november 2013

weekend wensen - 7



deze week is fair trade week
wij merkten dat door het foldertje
allerlei fair trade aanbiedingen van bijv supermarkten

heel goed!

mooi om even wat in te slaan ;-)


gister was ik 'broodmoeder' op de basisschool
we lezen dan ook altijd iets uit de bijbel

meestal kies ik iets dat bij het moment past
ik had eigenlijk al iets over storm bedacht...

maar toen zag ik dat foldertje weer in mijn tas
en hebben we het over eerlijkheid en boodschappen gehad

dat je aan chocola niet kunt zien of het eerlijk is
maar dat je het verhaal erachter wel kunt kennen
allemaal kinderen die geen chocola meer wilden eten ;-)

daarna lazen we een stukje van de profeet amos
die fel protesteert tegen sociaal onrecht

Dit zegt de HEER: Misdaad op misdaad heeft Israël begaan – daarom zal ik mijn vonnis niet herroepen! Ze verkopen de rechtvaardigen voor zilver en de armen voor een paar sandalen. Ze zijn eropuit de zwakken in het stof te laten kruipen, en de machtelozen dringen ze opzij. 


ook de weekendwensen gaan vandaag over fair trade
en eerlijkheid

mijn wensen vandaag zijn niet voor jou!

mijn wens is voor dat meisje
dat cacaobonen verzamelt voor jouw chocola
dat ze uit haar slavernij wordt bevrijdt
mijn wens is voor die jongen
die ananas plukt voor jouw hawai pizza
dat hij naar school kan gaan
mijn wens is voor die vrouw
die de naden stikt van jouw jeans
dat ze een goede prijs krijgt voor haar werk
mijn wens is voor die theeboer
die de planten voor jouw the





e verzorgt
dat hij een eerlijke prijs krijgt

ik wens...
een wereld van eerlijkheid
van gelijke kansen
van Gods gerechtigheid
die stroomt als een rivier...


tips voor dit weekend:
- gaan:  ga ook naar goot500 het feestje van Tear over gerechtigheid. misschien komen we elkaar tegen ;-)
- kijken voor jezelf: kijk eens naar dit interview dat andries knevel had met antonie fountain en dat gaat over liefde, boosheid en eerlijkheid
- kijken met je kinderen: deze aflevering van schooltv over fairtrade
- maken: met fair trade chocola kun je bijvoorbeeld deze heerlijke taart maken ;-)
- kopen: waar kun je al die boodschappen beter in doen dan deze prachtige tas? ik kreeg 'm een paar jaar geleden voor mijn verjaardag en het is mijn favo boodschappentas!
- luisteren: luister eens naar de liederen van schrijvers voor gerechtigheid, zoals dit hoopvolle lied



- geven: zou je er ook over na willen denken of je een kind wilt sponsoren? eerlijkheid kan alleen als we delen. delen van onze liefde, ons geloof, maar ook van onze welvaart. wij kregen de foto van savindu, van compassion. een prachtig jongetje die volgende week 4 jaar wordt! wie zorgt ervoor dat hij onderwijs, voeding en bijbellessen krijgt?
mail me als je meer informatie wilt hebben op jannekeniemeijer[at]hotmail.com.
had je trouwens in het nederlands dagblad gelezen dat het sponsoren van kinderen echt effect heeft? Citaat: een sponsorkind gaat anderhalf jaar langer naar school dan niet- gespoinsorde leeftijdgenootjes, weet veel vaker middelbaar of hoger onderwijs af te ronden, vindt doorgaans sneller werk en maakt grote kans uit te groeien tot leidinggevende.






fijn weekend!

1 opmerking:

  1. Mooie foto van het jongetje. Wij hebben een tien jarig meisje uit Ghana. ( nog niet zo lang). Loopt je week lekker?

    BeantwoordenVerwijderen