zondag 27 april 2014

pasen 2014



vorig weekend vierden we pasen
nu het koningsdag is geweest
en we middenin de meivakantie zitten,
is pasen misschien al weer snel vergeten

toch hoop ik dat we pasen nog even
kunnen vasthouden

voor onszelf
maar ook met de kinderen


hieronder een stuk van een verhaal
dat ik hield over hoe je het hele jaar
kunt nadenken over thema's
die je graag aan je kinderen wilt doorgeven

voor april koos ik het thema 'leven'

hier kun je nalezen wat het woord van april was: lijden



* * *

Als maart de maand van het lijden is, dan is april natuurlijk de maand van het leven.

Wie kunnen het leven meer waarderen dan de christenen die weet hebben van lijden?

Is dat ook niet wat je je kinderen mee wilt geven: de enorme opluchting en blijdschap dat het bij God nooit bij de narigheid en bij de dood blijft hangen?
Dat God altijd doorgaat…
Dat er bij God altijd iets goeds achter weg komt…
Dat God zelfs door de dood heen iets geweldigs heeft klaarliggen…

Ik denk dat we als christenen best iets meer onder de indruk kunnen zijn van de kracht van God. God is sterker dan de dood, dan de angst, dan de duivel. Dan alles!

Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft. (Rom.8)


Ik ervaar de opstanding van Jezus als het ultiem hoopvolle uit het christelijk leven.
Hoe is dat bij jou eigenlijk?
Wat betekent het voor je dat Jezus leeft?
Kun je je kinderen dat uitleggen?

Als je het jaar met Jezus doorgaat, kom je alle momenten van zijn leven tegen. Met elke keer de vraag wat hij voor jouzelf betekent. En hoe je dat aan je kinderen kan uitleggen.

Iets als de opstanding vinden we niet altijd zo gemakkelijk om uit te leggen. Oefen jezelf daarin. Wat betekent de opstanding, niet alleen voor het leven ná dit leven, maar ook al voor nu?  

En vier het met je kinderen!
Hoe vier je eigenlijk het leven?

Ik zeg het elke zondagmorgen in ons gebed, samen aan tafel: “Dank U Heer, dat het vandaag zondag is en dat we vieren dat Jezus leeft!”
Ik wil mezelf en mijn kinderen eraan blijven herinneren dat er altijd hoop is. Dat God altijd sterker is.

April is de maand van het leven. April daagt ons uit het leven te vieren en te leren uitleggen wat Leven voor ons als christenen is.


1 opmerking:

  1. mooi, Janneke... de feesten geven een extra "stootje" aan het beleven van het geloof en dat doet de zondag ook.
    Trouwens, dank voor je boek. ik heb het ontvangen van de week...ik ben er blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen