zaterdag 1 mei 2010

koninginnedag

gister was het weer koninginnedag; en ook wij zijn de hele dag in touw geweest.
onderhand weten de vaste lezers van dit blog al wel dat ik enorm van sneupen en zoeken houd. een rommelmarkt is voor mij dus helemaal het einde!

tegelijk is het ook een gebeuren dat me ergens tegenstaat. al die mensen die hun troep kwijt willen. soms waardevolle spullen waarvan ik denk: waarom blijf je het niet gewoon gebruiken? soms echt troep waarbij ik denk: waarom heb je dit dan ooit gekocht als het binnen twee jaar alweer op een kleedje ligt?
ik herinner me nog de ontzetting van een studievriend uit zuid-afrika toen die de eerste keer een nederlandse rommelmarkt meemaakte: gooien mensen dit echt allemaal weg???

anderzijds maak ik er zelf driftig gebruik van. ik houd mezelf altijd voor dat dat uit principe is. en dat is het ook. als mensen mooie dingen weggooien, vind ik het letterlijk zonde als niemand dat meer gebruikt. dan vind ik dat een prima mogelijkheid om voor minder geld mooie spullen te kopen die prima bruikbaar zijn. waarom dure nieuwe dingen kopen als je kunt hergebruiken?
tegelijk doet het ook altijd een beroep op mijn eigen kooplust. want ik koop tweedehands net zo goed soms mode items die ik na twee jaar weer in een doos stop (ik kan slecht weggooien ;-)
en als ik goedkopere spullen van goede merken koop, maak ik mooie sier voor weinig geld en kan ik gewoon meer kopen...

en dan loop ik er ook nog met kinderen...
aan de ene kant probeer ik ze aan te leren dat je mooie spullen niet in dure winkels hoeft te kopen. totnutoe vinden ze een hippe tweedehands winkel en de rommelmarkt hartstikke leuk! mijn dochter was helemaal blij met de schattige lamp voor haar kamer; de prachtige gympen en mooie nieuwe kleren. tegelijkertijd kwam ze ook echt met rommel thuis: de my little ponies die ik totnutoe prima uit ons huis had gehouden ;-) ach, het hoort er ook bij, dat ze zelf ontdekt wat ze wel en niet leuk vindt en hoe geld uitgeven werkt.

tegelijk zijn we op zo'n dag ook veel in de kerk. en dat wil ik ze ook meegeven.
de kerk staat in de winkelstraat en is de hele dag open. binnen is koffie, broodje bal etc te koop; maar staat ook een gebedsmuur en zijn de hele dag mensen aanwezig voor een goed gesprek. prachtig om te zien welke mensen op zo'n dag de kerk binnenkomen, die er anders nooit zouden komen. hoe er soms eenzame mensen zijn, die zo blij zijn dat er mensen van de gemeente even een praatje maken. ontroerend welke berichten er in de gebedsmuur worden achtergelaten en fijn dat er gemeenteleden zijn die ze in hun gebeden meenemen.
voor de kerk is er een kledingbeurs voor een goed doel; daar doe ik aan mee. iedereen doneert wat kleding en we halen 250 euro op!
de kinderen leren dus ook dat zo'n dag er niet alleen voor eigen lol is, maar ook voor de ontmoeting met en zorg voor anderen.

nog wat tips van andere ouders rond rommelmarkten, weggooien etc:
- laat je kinderen het bedrag verdelen met een extra 'persoon' erbij. twee kinderen krijgen elk een derde; het andere een derde bedrag gaat naar een goed doel naar hun keuze.
- leer je kinderen wat goedkope troep is, en wat duurzaam is
- leer je kinderen dat ook op een feestdag het goed is om aan anderen te denken; met een activiteit mee te doen om anderen te helpen bijvoorbeeld; of organiseer zelf zoiets
- gooi niet alles weg, maar bedenk samen met je kinderen of je 't aan iemand kunt geven

3 opmerkingen:

  1. Ha die Janneke, eindelijk maar toch, bij deze: vind je blog helemaal leuk, heb er een beetje doorheen gescrollt en hier en daar een stukje gelezen! Keep up the good work, you go girl!! Liefs, San

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Janneke,

    Via zeeuwse mama op je weblog terecht gekomen. Niet zo moeilijk om door te klikken daar we dezelfde naam hebben. Ik heb een beetje rondgeneusd en wat schetst mijn verbazing...Jij hebt een jongentje wat Boaz heet! En zo heet mijn jongste jongentje ook! Ik vind het in ieder geval heel bijzonder. Je log "koekjes met het paasverhaal" vind ik heel bijzonder. Dat hoop ik echt een keer te doen met de kinderen. (Ik heb nog een zoon van 5 R.uben en een dochter van bijna 4. S.ifra. Wat geweldig dat je zwanger bent! Al een aardig eind op weg volgens mij. Je log over de 20-weken echo trof me. Ik heb het nooit op die manier bekeken maar ik kan je keuze heel goed begrijpen.

    Groetjes Janneke

    Ps: Ik heb ook een weblog maar achter een wachtwoord. Mocht je een keer willen kijken dan ben je welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ha janneke
    bedankt voor je reactie! erg leuk om te lezen. ik zou het leuk vinden je weblog te lezen; mail me het wachtwoord maar.
    groet (andere ;-) janneke

    BeantwoordenVerwijderen