maandag 20 oktober 2014

Bidden met je kinderen - Groot Nieuws Radio

afgelopen dinsdag was ik weer even aan de telefoon
bij café grande van groot nieuws radio
dit keer over bidden

morgenochtend (dinsdag 21 oktober) ben ik er weer!
rond 10.10
over delen...

* * * 



Vorige week ging het over Bijbellezen en zei ik: als je kind 18 is en uit huis gaat, wil je graag dat ze dat zelfstandig kan. Dat ze niet meer de kinderbijbel nodig heeft. Met bidden is dat natuurlijk hetzelfde.

Maar… hoe leer je je kind bidden?

Ik denk dat het bij geloofsopvoeding altijd belangrijk is om eerst naar jezelf te kijken. Waarom bidt je eigenlijk zelf? Waarom is bidden belangrijk voor je? Hoe doe je het zelf?
Dat zijn natuurlijk spannende vragen. Kun je je kinderen dan alleen maar bidden leren als je zelf een fantastische bidder bent? Je zou er onzeker van worden…

Straks meer over die onzekerheid.

Eerst de vraag: waarom bidt je eigenlijk? Ik bid uit liefde en uit gehoorzaamheid. Ik bid omdat ik van God hou. En omdat ik graag bij Hem wil zijn, dat kan als ik bid. Ik bid ook uit gehoorzaamheid, omdat het een goede gewoonte is waar ik niet altijd zin in heb.

Deze twee dingen geef ik graag aan mijn kinderen door. Ik heb niet altijd zin in bidden, maar zij ook niet. Dat herken je vast wel. “Mam, ik ben zooo moehoe… ik kan echt niet meer bidden, hoor!”. Toch doen we het dan wel, omdat ik uit de bijbel leer dat bidden zo belangrijk is; ik wil graag dat deze gewoonte bij mijn kind inslijt.
Maar het is jammer als het alleen maar een gewoonte is. Ik wil ook graag aan mijn kind laten merken dat bidden gaat om je relatie met God.

Ik heb drie tips om daarover met je kind te praten:
- ik heb mijn kinderen het woord “boodschappenlijstje” geleerd. Zomaar kan je gebed een boodschappenlijstje worden. Een opsomming van wat je hebt gedaan of graag wilt krijgen. Ik vertelde mijn kinderen dat ik het ook niet leuk vind als ze zo over hun schooldag aan mij vertellen. Ik hoef geen lijstje, ik wil graag weten hoe het met ze is en echt contact. God houdt van onze kinderen en wil dat ook!
- wij hebben de regel dat je eerst moet danken voordat je iets aan God vraagt. Ook danken helpt om God echt als Iemand te zien, die van ons houdt en ons geweldige dingen geeft.
- gebruik vragen om je kind te helpen bij het bidden. De ene dag kun je vragen: “Waar ben je blij over, en wat wil je daarvan aan God vertellen?”. Een andere dag vraag je: “Waar ben je verdrietig over?” of “waar ben je zenuwachtig voor?” De vragen helpen je kind om meer persoonlijk te bidden.

Ik eindig toch weer met jouzelf. Wanneer bidt jij eigenlijk en wat merkt je kind ervan?
Mag je kind ook meebidden? Een heel natuurlijke manier om te leren bidden is om dat samen aan tafel te doen. Wij doen regelmatig kringgebed aan tafel, en voor onze kinderen is dat heel gewoon. We noemen allemaal onze eigen punten; de een is daar wat uitgebreider in de ander. We praten er van tevoren vaak even over, omdat de kinderen het niet altijd makkelijk vinden iets te bedenken voor hun gebed.

Maar soms fluistert er eentje ook dwars door ons gebed heen: “Mam, wil je nog bidden voor…” Dan zeg ik: “Doe het zelf maar even” en ik laat een stilte vallen.

En… stel nou dat je het niet zo goed durft… oefen het dan met je kinderen. Ik hoorde laatst van een vrouw die op latere leeftijd tot geloof is gekomen. Ze vond het altijd heel spannend om hardop vrij te bidden met volwassenen erbij. Maar met haar kinderen had ze die angst niet. Ze heeft leren bidden door met haar kinderen te bidden. Geweldig toch?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten