woensdag 22 oktober 2014

de jolige keuken en het nieuwe apparaat

in de jolige keuken
is laatst zomaar een apparaat verschenen!

en dat gebeurt meestal niet zomaar

want apparaten kosten ruimte
en stroom
en ook geld ;-)

dus daar denk ik meestal wel even over na

zo hebben we geen magnetron
(waar zou je die ook voor nodig hebben?)
geen electrische sinaasappelsapmaker
(zo'n ijzeren dingetje is toch prima?)
geen lollipopmaker / wafelijzer
en zelfs geen friteuse
(en dat moesten we ook nog maar even zo houden ;-)

 maar laatst... heb ik bij de kringloop
(vanzelfsprekend)
een oude philips keukenmachine gekocht
voor 12,50

en dat is me toch een fijn ding!



we eten best veel groente
en dan in de meest pure vorm
dus niet uit een zakje

gewoon een bak wortelen
een hele kool

enzovoort

ik stond altijd eindeloos te hakken
en te snijden

maar nu... doet dat ding het gewoon!

natuurlijk: hij verbruikt wat electriciteit
en ik heb wat minder meditatie-tijd ;-)

maar het is toch wel handig!



ik koop nu bijv makkelijker zo'n biologisch kooltje

witte kool bijvoorbeeld
daar maak ik een zondags soepje van
bio-kippenbouten laten trekken
kool snipperen en bakken
wat ui, knoflook, kruiden, zout & peper
en wat je maar aan groenten hebt: wortel, paprika, mais
dan wat tomatensaus
en voor de smaak een potje rode pesto
klaar!



rode kool is ook heerlijk!
met wat stukjes appel
beetje sinaasappel
en walnoten ipv vlees
lekker met gebakken aardappelen of puree!

juist omdat we weinig vlees eten
veel groente
en dan ook graag de seizoensgroenten
is zo'n machientje toch wel een uitkomst!

dus: nog steeds geen magnetron
en die mis ik geen seconde
maar deze keukenmachine past wel in ons patroon!

welke machines zijn jouw favoriet in de keuken? 
en welke heb je (bewust) niet? 

1 opmerking:

  1. Eigenlijk heb ik ook het liefst zo min mogelijk machines in de keuken omdat ze ruimte tijd en geld kosten. Tot nu toe blijkt dat een flinke plank en een mes voor mij sneller werkt dan een apparaat uit de kast pakken, groente in gepaste stukken snijden, apparaat in elkaar bouwen, groente erdoorheen, apparaat uit elkaar en apparaat afwassen. Een afwasmachine daarentegen maakt me dan wel weer heel blij (oké duurzaam en milieuvriendelijk is het wat minder maar toch...) simpelweg om het feit dat ik bijna gedeprimeerd wordt van het afwassen van elke dag hetzelfde kopje en hetzelfde bordje. Ook vind ik het heerlijk dat het aanrecht schoon en leeg is en ik de machine pas aan hoef te zetten als hij helemaal stampievol is!

    BeantwoordenVerwijderen