donderdag 11 juni 2009

The Gratitude Community

De afgelopen weken heb ik de weblog van Ann Voskamp frequent bezocht. Ann woont in Canada en heeft al jaren een blog, over (zoals ze zelf schrijft): In the experiences of a simple/crazy life - farming Canadian dirt, educating half a dozen kids, hanging out laundry - I'm slowing to see the Cross in the clothespin, the divine in the daily, God in the everyday. Everyday. Just a bit of laundry, listening, liturgy, life.


Ik vind haar blog erg inspirerend, juist omdat ze zo fijngevoelig schrijft over genade, in haar eigen leven en in haar gezin.

Ann heeft ook The Gratitude Company bedacht: schrijf nou eens in een dagboek op waar je God dankbaar voor bent. Zij noemt een Thousand Gifts List; niet de geschenken die ze wil, maar die ze krijgt... Ann vertelt hoe dit haar hart heeft veranderd; haar meer bewust heeft gemaakt van hoe God elke dag fluistert dat hij genadig is en liefdevol - voor haar.

Deze week heb ik me voorgenomen om met mijn kinderen ook zo'n dagboek bij te houden. Met Christi heb ik bij de HEMA een dagboek uitgezocht en erop geschreven: 'dank U God'.

Elke dag bedenken we dingen om op te schrijven, in te plakken, te tekenen.

Daarna kunnen we ervoor danken. Samen danken, om de beurt. Ook een mooie manier om het samen bidden echt te doen.

Christi vond het geweldig! Ze is nu al aan het bedenken wat ze vanavond op wil schrijven.








Natuurlijk is dit wéér een idee om te doen... wordt het niet wat activistisch allemaal?

Dat kan.
Misschien ben je daar bang voor.
Aan de andere kant... als er één ding is dat niet activistisch is, is dat dankbaarheid. Dankbaarheid betekent stilstaan, luisteren, zien, ontdekken. Dankbaarheid kan niet zonder ontvankelijkheid.
In de stilte ontdekken wat God geeft, wat genade is.
En genade heeft juist met lege handen te maken...

Ik hoop zelf dat onze Thousand Gifts List ons meer leert over genade, over ontvangen, over God zelf, de genadige en liefdevolle Vader.
PS: je kunt deel gaan uitmaken van The Gratitude Company. Ik heb Ann een mail daarover gestuurd en ben ook lid geworden. Zie haar blog van vandaag :-) daar heb ik zelfs een plekje op de blog als the Dutchie!

1 opmerking:

  1. Wat een prachtig idee! Het is goed om je bewust te zijn van al het mooie in je leven.

    BeantwoordenVerwijderen