maandag 20 december 2010

kerstverhaal op het raam - gastblog van herma!


Kerstversiering blijf ik altijd lastig vinden. Hoe kan ik mijn huis versieren zonder dat ik (en nog belangrijker, mijn kinderen van 5, 4 en 2 jaar) de focus op Jezus verlies? Kán ik een kerstboom neerzetten, extra lichtjes en kaarsjes in de kamer, ballen in de lantaarns enz enz enz??
Sinds een jaar of 4 vind ik dat, elke keer als de decembermaand voor de deur staat, weer een lastige vraag.

Een jaar geleden lag mijn focus op een vrij heftig proces waar ik doorheen ging en heb ik alleen wat extra kaarsjes geplaatst en een vaas met takken met van die sneeuwachtige wattenbollen er aan. Voor de rest had ik geen energie.
Tot mijn grote schrik kwam Samuel twee weken voor Kerst thuis van de BSO met een verhaal over de kerstman, sneeuw en cadeautjes onder de boom. Dit, ondanks de Bijbelverhalen die we na het eten uit de kinderbijbel lazen en de aandacht die school aan ‘onze’ manier van Kerst beleven gaf. Helaas had ik geen schijn van kans meer en merkte ik dat Samuel inderdaad de waarheid van juf boven de waarheid van papa en mama had gezet. Samuel bleef bij hoog en bij laag beweren dat er net als sinterklaas (die overigens ‘vet nep’ is) ook een kerstman is en dus komen er met Kerst nog een keer cadeautjes. Ik bleef maar zeggen dat dat toch echt niet zo was, maar tot overmaat van ramp kwamen we op eerste Kerstdag in de kerk en werd aan het eind van de dienst meegedeeld dat alle kinderen in de bovenzaal een cadeautje konden ophalen…

Ondanks dat ik deze maand in 2009 niet terug kon draaien, maakte het wel dat ik al vroeg nadacht over hoe ik de kinderen bewust wilde voorbereiden op Pasen en Pinksteren 2010. Door het materiaal van Janneke hebben we ons als gezin hierop heel goed voor kunnen bereiden.

Maar nu is de decembermaand wederom aangebroken, sinterklaas is inmiddels weer vertrokken en Kerst is in aantocht. Ook nu wil ik hier met de kinderen heel bewust naartoe leven, maar hoe?!

Van sinterklaas kregen we het boekje ‘Een koninklijk kerstfeest’ geschreven door Bianca Cooper. Deze willen we gebruiken voor het geestelijke gedeelte. Onze kinderen zijn er nog ietwat te jong voor (vanaf 7 jaar) maar de essentie pikken we er wel uit.

En ja, dan de kerstversiersels. Hoe doen we het dit jaar? Samuel zeurde ons vorig jaar de oren van ons hoofd om een kerstboom, die we gezien zijn motivatie toen bewust niet hebben gekocht. Dit jaar neigde ik er wel naar, omdat er in het bovengenoemde boekje ook knutsel-ideeën staan die je vervolgens in je kerstboom kunt hangen. Twijfel de twijfel.

Ik liep hier vorige week over na te denken en de wikken en te wegen, tot ik op dinsdagochtend de klas van mijn zoontje Jonathan in liep.  Zijn juf had het Kerstverhaal op een prachtige manier op het raam geschilderd. Ik zag direct dat ze de Dick Bruna-manier van schilderen had gebruikt en toen ik haar ernaar vroeg, kwam ze inderdaad met het boek ‘Kerstmis’ van hem aanzetten.  Ik mocht m wel even een dagje lenen en heb thuis direct kwasten en verf gepakt en ben aan de slag gegaan. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het resultaat en dat het me is meegevallen om het na te schilderen van het boek.


Waarom ik dit zo’n gave ‘versiering’ vind? Omdat mijn kinderen er met de neus boven op zaten toen ik het aan het maken was. Zelfs een DVDtje kijken kon hen niet bij me weg lokken. Daarnaast is het een versiering op hun niveau, terwijl we als ouders toch snel geneigd zijn tot kerstversiersels die we zelf mooi vinden of die ons interieur kerstig opleuken. Die versiersels zeggen de kinderen toch erg weinig. Een rij met adventskaarsen kan trouwens wel heel mooi en nuttig zijn.


En aan de andere kant – zowel letterlijk als figuurlijk - wij kunnen van deze versiering niet alléén genieten, ook de mensen die bij ons huis langslopen zal het opvallen. Dus we stralen er zelfs nog iets mee uit!

Benodigdheden

  • Een vaste hand!
  • Boek ‘Kerstmis’ van Dick Bruna (langwerpig grijs boek met engeltje op de voorkant) €10.95
  • Acrylverf/plakaatverf (dit kun je er later weer heel makkelijk af krabben, test het wel even op een onopvallende plek! ;) Ik had dit zelf nog liggen uit een kinder-schilder-pakketje van de action, zo’n set met een voorgedrukt doek wat kinderen kunnen inkleuren.
  • Verschillende kwastjes. Ik heb bij de Intertoys voor ongeveer 3 euro een setje gekocht met ronde puntige kwastjes en ook platte brede. Beide zijn handig en meerdere per soort ook omdat je verschillende kleuren gebruikt. 
  • Mengbordje voor de verf.

Ik heb zelf eerst alle zwarte lijntjes gemaakt en vervolgens heb ik het ingekleurd. Als je goed kijkt naar de lijnen in het boek, doe je het zo na. De tekeningen van Dick Bruna zijn namelijk heel simpel qua belijning. Ik heb hier en daar nog wel wat veranderd, bijvoorbeeld de vorm van de stal en de ‘cadeautjes’ van de wijzen omdat ik die niet mooi of slecht na te maken vond.

Tot slot, en dat geldt ook voor mij: Beter goed gejat dan slecht bedacht!

4 opmerkingen:

  1. Wat ben ik blij dit te zien! Dit is echt een leuk idee om te maken. Ik vind net als jij het heel moeilijk om de scheiding te maken. Aan de ene kant mag je best genieten van de warmte en gezelligheid, maar aan de andere kant vind ik dat kerst toch dátgene uit moet stralen waarin wij geloven. De raamschilderingen vind ik dan ook supergoed gevonden!

    Groeten van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het zelf ook altijd moeilijk, want hoe ver ga je in versieren.
    Ik hou het ook altijd eenvoudig.
    Ik lees in deze advents tijd de bijbelverhalen van kerst voor, en ook verschillende verhalen die over kerst gaan.
    Zodat ze niet vergeet dat het om de geboorte van Jezus gaat en dat het niets te maken heeft met lichtjes en veel eten (wat ik trouwens een hele rare gewoonte vind).

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, dat boek gebruik ik ook dit jaar, van 'het koninklijk kerstfeest'. Mooi is het!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige kerstversiering! Ook wij proberen de focus op de geboorte van Christus te houden met bijbelverhalen enzovoort. Wij houden ook niet van een boom, die komt er niet in. We versieren wel emt lichtjes, glitter, kaarsen en een quilt met een afbeelding van de kerststal. Sinterklaas is het cadeautjesfeest en in de kerk krijgen ze een boek. Prima zo. Dochterlief die niet meer op de basisschool zit krijgt van mij een boek, vind ik een mooie traditie, die kreeg ik vroeger ook!

    BeantwoordenVerwijderen