donderdag 16 december 2010

leuke kerstboekjes


al een week of wat geleden heb ik in onze bibliotheek even wat uitgebreider gezocht: naar kerstboekjes.
er stond een hele boekenkast vol!

ik probeer er altijd de christelijke uit te vissen
die over het kerstverhaal gaan in elk geval

het valt me altijd op hoeveel leuke boekjes er over en rond het kerstverhaal zijn!

laat ik er even wat noemen:


bij boaz is 'joram de knorrige herder' favoriet.
het is ook wel een grappig verhaal: een chagrijnige herder die helemaal de schapen niet wil hoeden laat staan naar een baby toe wil gaan... hij gaat toch en wordt geraakt door baby Jezus en zingt dan voor God

ik zag zelfs een you tube filmpje van jongeren die het hebben nagespeeld:





zelf vind ik 'schuilen in de stal' prachtig (echt prachtige platen!)
over een klein zwervertje die altijd in de stal slaapt
daar gebeurt vannacht iets heel bijzonders...
eindelijk hoort hij ergens bij

in de kersttijd is voorlezen natuurlijk ook heerlijk
lekker warm op de bank
of als je een open haard hebt (die hebben wij helaas niet)
ik moet echt proberen de komende tijd veel voor te lezen want we hebben prachtige voorleesboeken


in de kringloop vond ik 2 voorleesboeken van 25 jaar oud
met oude kerstverhalen
ik moet nog even nakijken welke geschikt zijn en welke misschien niet
maar het ziet er prachtig uit!


uit de bieb hebben we een prachtig hedendaags voorleesverhalen boek: "in de stal is het feest"
ik heb het eerste verhaal eruit gelezen en het is erg leuk!
allemaal verschillende schrijvers


voor mij is het kerstverhalenboek van jakob van bruggen  (was op de universiteit mijn docent nieuwe testament) een gouwe ouwe...
het heet "het licht in de spiegel"; tegenwoordig "de kleur van kerst"
al een tijd geleden is dat uitgekomen
er staan prachtige sprookjesachtige kerstverhalen in
niet met een directe naar de geboorte van Christus; maar wel over het Licht van het evangelie
en het duister van de wereld
leuk om aan volwassenen voor te lezen!
van de bieb het ik ook het verhalenboek "langverwacht"
nog niet gelezen, maar ziet er ook mooi uit voor de vakantie!

voorlezen is echt een tip voor de kerstvakantie
voor je het weet ben je druk met boodschappen
met plannen
bij ons ook nog een paar verjaardagen
heen en weer reizen naar familie

maar waar is de rust van de stal
waar je het hooi hoort ritselen
de baby hoort pruttelen

kerst is geen feest van harde geluiden
maar van ritselingen
en pruttelgeluidjes

zoals in een kraamkamer

neem daar de tijd voor met je kinderen
lekker zitten
liggen
luisteren
vertellen

vergeet het eten
vergeet de knutsels

ga voorlezen in de auto!
's ochtends in je pyama in bed
's middags met de kerstkransjes
op kussens rond de kerstboom
kaarsen aan

geniet!
luister
naar het Kind
met jouw kinderen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten