maandag 7 februari 2011

ziek


overal om me heen zijn kinderen ziek
en vaders en moeders

en ik
ik lees juist een hoofdstuk in het boek
'what is a family' van edith schaeffer
prachtig boek
helaas (nog) niet vertaald
hier en hier kun je er meer over lezen
(en hier kun je het boek zonder verzendkosten bestellen)

schaeffer schrijft een heel hoofdstuk over ziekte
op mij kwam dat eerst wat raar over
over lekker drinken
over wassen op bed
over spelletjes en boeken

natuurlijk zie je daarin dat het boek meer dan 30 jaar oud is
toen moesten zieke mensen / kinderen langer op bed bij ziekte
tegenwoordig zeggen dokters dat je snel weer moet activeren
vooral niet te lang in bed liggen!

ik heb mijn kinderen tenminste nooit meer dan 2 dagen in bed gehad
en zelf geloof ik ook niet...

toch staan er waardevolle dingen in
die ik graag met jullie deel

edith schaeffer laat mij zien dat een periode van ziekte de uitdaging met zich meebrengt om je kinderen waardevolle dingen mee te geven:


les 1: je bent geen kapotte machine, maar een waardevol mensenkind
A family is a well-regulated hospital, a nursing home, a shelter in time of physical need, a place where a sick person is greeted as a sick human being and not as a machine that has a loose bolt, or a mechanical doll that no longer works - to be shoved aside because it is no more fun, nor it is useful!
[een familie is een goed geregeld ziekenhuis, een verpleeghuis, een schuilplaats in tijden van lichamelijke nood, een plaats waar een ziek iemand wordt gezien als een ziek mens en niet als een machine met een losse bout of een mechanische pop die het niet meer doet - terzijde geschoven omdat je er geen plezier of nut meer in kunt zien!]

les 2: ik verdoe mijn tijd niet aan je, maar verzorg je alsof je Jezus zelf bent
We are to recognize that to waste this time is as much a loss as wasting a time we might think of as the height of productivity. Jesus tells us "... he that loseth his life for my sake shall find it"(Matthew 10:39). He is the One who also points out that when we have cared for the very least of the sick ones or thirsty ones, we have cared directly for him. How better could we use our time than caring for Jesus?
[we moeten ontdekken dat dit verlies van tijd net zo'n groot verlies is als tijd spenderen aan wat wij zouden zien als uiterst productief. Jezus leert ons "... wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het vinden" Hij is degene die ook duidelijk maakt dat als we voor de zieken of dorstigen aan de onderrand zorgen, dat we dan eigenlijk voor Hem zorgen. we kunnen onze tijd toch niet beter gebruiken dan voor Jezus te zorgen?]


les 3: door de kleine dingen in het leven van mijn kind leer ik compassie - aan mezelf en hen
Children love the attention of a little bandage, even when the cut of burn is minor, and should not be pushed aside and told, "it doesn't hurt". This is the way compassion is learned. If you want little people to care about your headache, bring you a cold facecloth with compassion, and keep quiet "because Mummy's head hurts", then you need to treat their hurts, little and big, with a measure of compassion.
[kinderen genieten van een pleister of verbandje, zelfs als het wondje maar klein is, en ze moeten niet aan de kant worden gezet met de woorden "het doet geen pijn". op deze manier leren ze medelijden. als jij wilt dat de kleintjes aandacht hebben voor je eigen hoofdpijn; dat ze je een koud washandje komen brengen en stil zijn "want mama's hoofd doet pijn"; dan moet je hun pijn, of het nu groot of klein is, ook met een passend mededogen behandelen.]

les 4: ik leer om tijd te maken voor goede zorg
Don't waste the opportunities to teach compassion and at the same time give the psychological help needed in building up secure and cared-for feelings. "Somebody cares" had to be demonstrated. So nobody has cared for you? Well, you can begin to start a long line of people caring for people. Isn't this a worthy piece of your career?
[vergeet niet gebruik te maken van de gelegenheid om mededogen te leren. en geef tegelijkertijd ook pschychologische aandacht zodat je kinderen zich veilig en verzorgd voelen. het principe "er zorgt iemand voor je" moet in de praktijk gebeuren. heeft er nooit iemand voor jouzelf gezorgd? vandaag kun jij een begin maken van een lange lijn mensen die voor elkaar zorgen. is dat niet een stukje carière waard?]


Nog een keer samenvattend:
On a human level, children are meant to learn how to comfort others with the same kind of comfort they have received in their own pain, sicknesses, and deep troubles. Children are meant to understand compassion and comfort, because they have received compassion and comfort -and this should be in the family setting. A family should be a place where comfort is experienced and understood, so that the people are prepared to give comfort to others. Comfort should be related to the word family.
[op menselijk nivo zouden kinderen moeten leren hoe ze anderen kunnen steunen met dezelfde steun die ze zelf ervaren hebben in hun eigen pijn, ziekten en moeilijkheden. kinderen moeten mededogen en steun leren begrijpen, omdat ze zelf mededogen en steun ontvangen hebben - en dat moet gebeuren in de kring van de familie. een familie is bedoeld als een plek waar ondersteuning wordt ervaren en begrepen zodat mensen erop voorbereid worden om anderen te ondersteunen. ondersteuning moet verbonden worden aan het begrip familie.]

Hoe doen jullie dat als je kind ziek is?
Lukt het om het zo positief te benaderen?
Of komt het toch eigenlijk altijd verkeerd uit?

Hebben jullie nog supertips?
Wat betreft lekker eten en drinken
of leuke dingen om te doen?


5 opmerkingen:

  1. Hoi Janneke,

    Allereerst beterschap voor jullie meisje!

    Mooi stukje heb je weer geschreven.

    Onze oudste (nu ruim 15 jaar!) vraagt nog wel eens om 'kinderthee'. Want ooit, toen hij ziek was (veel overgeven enzo) heeft hij dat gedronken en dat was zoooooooooooooo lekker....
    Ik geloof niet dat het nou zo bijzonder was, maar het was thee, speciaal voor kinderen met een echte kinderverpakking en uiteraard met veel liefde voor hem gekocht en gezet.

    Misschien nog een ideetje: onze jongste was vorige week ziek, miste daardoor lekkere dingetjes die haar broer en zus wel kregen, omdat zij het op dat moment echt niet hoefde.
    Toen heb ik haar gevraagd wat ze nu heel lekker zou vinden als ze weer beter zou zijn. Het antwoord was chocolade mousse. En dat heeft ze dus gekregen toen ze weer beter was. Ze vond het heerlijk, volgens mij ook omdat zij de enige was die dat kreeg.

    groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje, met ware woorden uit dat boek!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal eerlijk zijn: meestal past het me slecht als er een kind ziek is. Dus dan moet ik echt even omschakelen en bedenken wat ik zelf vroeger ook alweer fijn vond. Op de bank met veel kussens en een deken, filmpje of muziekje aan, glaasje water naast je. Mama rommelt de hele dag wat door het huis en zit af en toe even lekker bij je.
    En zo gaat het nu dus bij ons ook (en ik hoop altijd dat het niet langer dan twee dagen duurt).

    BeantwoordenVerwijderen