zaterdag 27 juni 2015

recept: muesli

misschien weet je dat ik in het werkzame leven
bij Jente werk
dat leuke blad over gezin & geloof ;-)

in de afgelopen maanden maakten we
een Groene Jente:
altijd al een wens natuurlijk!

heel erg tof dat ie er nu ligt
en zoooo mooi is!

(bestellen kan hier)




daardoor ging ik zelf ook weer nadenken:
welke groene keuzes wil ik echt maken?

tegelijkertijd las ik de blog van emily jane
over afvalvermindering

we verhuisden naar Kampen
en daar wordt het plastic afval gescheiden:
wat een boel plastic gooien we weg!

ik raakte weer zeer gemotiveerd
om plastic afval te verminderen

en wat is dat vooral?
- broodzakken (die kun je hergebruiken als afvalzak of naar je werk, of je koopt brood zonder verpakking en vriest het in katoenen zakken in)
- de verpakkingen van yoghurt en melk (ik heb nog geen idee hoe ik dat gemakkelijk zou kunnen verminderen)
- verpakkingen van koekjes en snoep (koekjes kan ik zelf maken; snoep kopen we één zak per week, en niet apart verpakt)
- verpakking van vlees (eten we slechts tweemaal per week, dus dat valt mee)
- verpakking van groente en fruit (als je het op de markt koopt, kan dat bijna verpakkingsvrij)

ik ging nog weer meer dingen zelf proberen te maken,
want meestal scheelt dat behoorlijk verpakkingen

de hit van de maand is zelfgemaakte muesli
zo makkelijk & lekker!

op internet vind je allerlei recepten
zoals deze of deze

wat ik meestal gebruik:
- havermout (kun je goedkoop en in papieren verpakking kopen)
- gebroken lijnzaad (zonnature, supermarkt)
- kokos (moet ik nog goede oplossing voor vinden, nu in kleine zakjes uit supermarkt)
- iets van noten, meestal stukjes walnoot
- kaneel
- evt cacao
- iets vochtigs: water met honing / kokosolie / vruchtensap
na de oventijd voeg ik dan nog gedroogd fruit toe, meestal alleen rozijnen, soms ook cranberries of stukjes pruim / appel / abrikoos (grote zak AH)


ik vind het erg lekker!
het is veel lekkerder dan de simpele muesli
en zonder de suikers & E-nummers van cruesli

ik maak in één keer twee bakplaten vol
zodat ik voor meerdere ochtenden heb

succes!

(of heb je zelf een ander favo ontbijtrecept?)







5 opmerkingen:

  1. Lijkt mij een heerlijke muesli! Bedankt voor het delen van her recept. Groetjes Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kokos kun je per kilo of meer halen bij de toto.. ook veel goedkoper

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Ik heb een broodbakmachine gekocht via MP. Dus dat betekent ook een beetje afvalvermindering :-)
    http://thuisblijvenvakantie.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke Jente! Ik ben deze editie ook écht aan het denken gezet en heb ook al enkele stappen gemaakt in afvalvermindering.
    Een tip voor de yoghurt. Misschien kun je bij een boer melk halen. Mijn schoonouders hebben een boerderij en die drinken hun eigen melk en maken daarvan ook yoghurt. Je voegt dan een gedeelte volle yoghurt toe aan de melk en je hebt veel yoghurt. (recepten staan vast wel online). Op die manier gebruik je weinig verpakking en de zelfgemaakte yoghurt kan in een herbruikbare verpakking/fles/bak oid.

    BeantwoordenVerwijderen