zaterdag 27 november 2010

advent 1e zondag

morgen is het eerste zondag van advent

advent is voor ons gevoel het voorbereiden op kerst
waarom is Jezus naar de wereld gekomen?

en dat is prima
lekker doen, zeker met kinderen

advent betekent ook nog iets anders
het gaat ook over de tweede komst van Jezus
die we nog verwachten

is natuurlijk ook goed om aandacht aan te geven
ook met kinderen

vorig jaar heb ik vanalles over advent geschreven
dat kun je terugvinden in november en december van 2009


dit jaar zullen er een aantal dingen hetzelfde zijn
  • het adventshuis is weer van zolder gehaald; ik moet alleen nog bedenken welke liedjes erin gaan; en gelukkig heb ik nog tot 1 december, want dan begint het pas
  • vorig jaar had ik juskommen met kerststukjes en kaarsen als adventskaarsen; elke zondag eentje aan. dit jaar heb ik een krans met vier waxinelichtjes. klimop in het midden; dat is een teken van trouw (hecht zich aan alles vast) en eeuwig leven (groenblijvend)
  • vorig jaar had ik een wat te moeilijk boekje; dit jaar gaan we denk ik de 'jesse tree' meditaties doen; wellicht die van ann voskamp, maar dan moet ik ze nog zoeken en vertalen; ga ik morgenmiddag maar eens mee bezig...
  • als sinterklaas voorbij is krijgen we ook een kerstboom; feestelijk in de donkere tijd, maar we leren de kinderen ook dat de lichtjes verwijzen naar Jezus die het Licht van de wereld is
  • de kerst cd's worden weer van stapel gehad; we gaan het kerstlied van het project van de kerk weer bij de piano oefenen en elke dag met het adventshuis liedjes zingen: heerlijk!

ook alvast wat ideeën van het wereldwijde web die je misschien leuk vindt:
  • bianca cooper van de eva heeft een adventsboek geschreven dat ik ook wel zou willen doen (maar niet bij de evangelische boekhandel lag, en nu ben ik wellicht te laat...)
  • hier kun je een aantal prachtige adventskalenders zien; het is dat ik er al eentje heb...
  • hier vind je een (engelse) tutorial voor een adventskalender van vilt met veel plaatjes zodat je het wellicht ook goed kunt zien zonder engels
  • hier en hier kun je voorbeelden van adventskalenders zien van de website van martha stewart


hebben jullie nog mooie ideeën?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten