maandag 15 november 2010

omgevallen beker

omgevallen bekers
vaak de lastigste momenten
om je humeur te bewaren
toch?!

in de moedercursus dit jaar vertelde R in het praatje dat het ook een soort van 'check' is
hoe ga ik om met omgevallen bekers?
dat zegt veel over hoe je zelf het goede voorbeeld geeft
ongeduld versus geduld
boosheid versus begrip
schreeuwen versus tot rust komen

hier vallen regelmatig bekers om
en ik kan daar verschrikkelijk chagrijnig van worden
"drink nou je drinken eens op!"
"ga jij eens even snel op de gang zitten!"
"hoe vaak heb ik het nou al gezegd!"
"jaaaaa hoor"

terwijl het deels mijn eigen schuld is
ik moet ze zelf gewoon consequenter leren om je drinken meteen op te drinken
en het zelf ook doen...

gister gebeurde het weer
yoki die omviel
deels over een puzzel heen

ik wilde al uitvallen
maar was er net op tijd bij

en we maakten er maar iets leuks van
alledrie de kinderen een rietje gegeven
en samen hebben ze de yoki van de tafel geslurpt

lachen!

ik kan alsnog rustig zeggen dat je je drinken snel moet opdrinken
als je aan het puzzelen bent
maar de sfeer was niet meteen weg

ik werd er zelf vrolijk van
en merkte dat het bij mijzelf ruimte schepte

vast herkenbaar
of niet?!

6 opmerkingen:

  1. dat heb je inderdaad leuk creatief opgelost :-)
    persoonlijk laat ik mijn humeur niet bederven door omgevallen bekers,dr valt zo vaak een beker om ;-)( dan zou ik bijna elke dag sjaggie zijn;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een creatieve oplossing! Eerlijk gezegd kan ik niet chagrijnig worden van een omgevallen beker, maar ik denk dat je ook bedoelt te zeggen dat het niet om dit specifieke voorbeeld gaat. Als je voor jezelf nadenkt, kan iedereen wel iets bedenken waar je wél altijd heftig op reageert (instinctief). Voor jou zijn dat wellicht de omgevallen bekers, voor mij is dat de momenten dat ik snel wil en Iris niet :-) Ik schiet dan vaak uit mijn slof, terwijl het meestal (toch ook niet altijd, helaas) creatief op te lossen is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goeie en leerzame oplossing! Herken me helemaal in wat je zegt. Moet zeggen dat hier zelden een beker omvalt maar als't gebeurd gebruik ik jou oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar ja.. het boos worden en politie-agentje spelen :o(

    Maar als ik dus deze oplossing zou gebruiken, dan ligt er morgen weer een beker over tafel. Misschien nog andere tips? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is een leuk idee. Ga ik volgen; alleen als de beker op de tafel omvalt. Mijn man zei een keer tegen me: Mijn moeder werd nooit boos als er iets omviel, of stuk ging. Ik vond dat zo bijzonder dat ik mijn eigen gedrag onder de loep nam en bij ons laatste kind heb ik haar voorbeeld gevolgd!

    BeantwoordenVerwijderen