maandag 22 november 2010

voorlezen: narnia!

soms lijkt het hier op zondag wel een werkdag ;)
mijn lief is voorganger en moet soms wel 3x preken met telkens anderhalf reistijd; dus dan kun je ongeveer uitrekenen hoeveel hij thuis is.
begrijp me goed: ik vind ons niet zielig hoor!
ik vind het fantastisch dat hij elke keer weer mooie dingen aan mensen mag vertellen; dat het leven dichtbij Jezus zoveel moois met zich meebrengt.
het is alleen even aanpassen voor de zondag; dat is in elk geval niet echt een familie dagje.


ik probeer dan zelf wel wat leuke dingen met de kinderen te doen.
ik vind het belangrijk dat ze meekrijgen dat zondag een feestdag is.
dat zeggen we ook vaak: vandaag vieren we dat Jezus leeft!
daarom doen we mooie kleren aan. ik vind zondagse kleren niet heel belangrijk, maar wel leuk.
ik houd ervan om een paar mooie kleren voor de kinderen uit te zoeken en die zijn soms niet zo geschikt voor een schooldag met verf en inkt (christi heeft tegenwoordig een vulpen!)
dus die doen we zondag aan!
en ik ga ook niet in ballonrokje de plee boenen; dus ik vind het ook heerlijk om mijn mooie kleren op zondag te kunnen dragen!

maar ja... die zondag dus
een feestelijke dag voor de kinderen
dat is de bedoeling

meestal bak ik even wat lekkers voor bij de koffie
gister niet... gewoon stroopwafels op mooie schaal leggen met lekker wat pepernoten er omheen
leuke muziek op
vriendinnetje te spelen (christi probeert meestal tijdens de kinderclub wat te regelen)
die gaan vaak lekker verkleden / tent bouwen
ik kan dan soms even wat lezen; heb meestal wel een wat inhoudelijk boek voor de zondag
nu bijvoorbeeld 'what is a family' van edith schaeffer (heb ik eerder wat over geschreven)

en ergens op de middag doen we wat met elkaar
voorlezen!
en soms knutselen

voorlezen betekent soms de kinderbijbel
soms het verhaal dat aan de beurt is
met een knutselwerkje erbij
of iets helemaal anders
laatst speelde er een buurtvriendinnetje bij christi
dan vind ik het wel mooi als ze een mooi verhaal hoort
toen las ik een verhaal uit de prachtige kinderbijbel van sally lloy jones


de afgelopen weken zijn we begonnen in een boek van c.s. lewis, "het land achter de kleerkast"
(hier is de speciale website over de narnia boeken)
misschien ken je het ook wel van de film
maar het boek is toch altijd mooier!

c.s. lewis is een bekende engelse schrijver die op latere leeftijd na veel worstelingen tot geloof is gekomen
hier en hier kun je meer over hem lezen.
hij heeft allerlei boeken over geloven geschreven
ook ingewikkelde boeken
maar ook bijvoorbeeld 'the screwtape letters', een fantasieboek over hoe een jonge duivel leert de mensen te verleiden

zijn 'narnia' serie is erg bekend, misschien wel het meest bekend
wat hij daarin probeert is, via een fantasie wereld, allerlei dingen uit het evangelie te vertellen
een soort van christelijke sprookjes
over de opoffering van de leeuw aslan ("het betoverde land achter de kleerkast)
de schepping van de wereld door het lied van aslan ("het neefje van de tovenaar")
het einde van deze en het begin van de nieuwe wereld ("het laatste gevecht")

ik las een citaat:
"De figuur van Aslan vertelt ons meer over hoe Lewis het wezen van God zag dan alles wat Hij verder geschreven heeft. Alslan bezit alle verborgen macht en majesteiet en ontzaglijkheid die Lewis met God in veraband bracht maar ook alle heerlijkheid en tederheid en zelfs humor die Hij volgens hem had, zodat kinderen hem tegemoet konden hollen, hun armen om hem heen slaan en hem kussen."
(George Sawyer, C.S. Lewis. Biografie, p. 217)

in de fantasie wereld narnia kan lewis op prachtige manier iets weergeven van die prachtige noties uit het christelijk geloof. en tegelijk zijn het gewoon mooie, spannende en grappige kinderboeken!
en met een duidelijke moraal: van trouw, eerlijkheid en respect.

ik heb ze zelf met veel plezier gelezen en zag ernaar uit ze voor te kunnen lezen.
toen laatst een vriend vertelde dat hij met zijn 6 jarige zoontje ze gelezen had, zag ik mijn kans schoon ;)

en dus zijn we ermee begonnen!
ze kenden het verhaal al een beetje
want we hebben ook een verkort prentenboek met werkelijk prachtige illustraties (leuk sint kadootje; hier staat ie op marktplaats!)

voorlezen is heerlijk
lekker rustig
beetje hangen op de bank
in een wereld komen die een ander voor je ogen schept
woorden horen die je zelf niet bedenkt
lachen om een grappige zin met een gekke stem
echt aan te raden!

wat zijn jullie favoriete voorleesboeken?

5 opmerkingen:

  1. Oei, ik ben ook groot fan van de boeken van Narnia :-) De eerste film heb ik wel gezien, de tweede (nog) niet. Moet zeggen dat ik boeken ook fijner vind.
    Onze kinderen zijn natuurlijk nog erg klein, maar wij hebben (vind ik) een fantastische kinderbijbel voor de kleintjes: de bijbel voor kleine kanjers. Daar lezen we graag samen uit.
    En verder...Iris vindt een heleboel leuk, we gaan regelmatig naar de bieb dus er staat hier geregeld weer wat nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn zoon heeft het boek van narnia gehoord via een luistercd van de bieb. het was een waagstuk, omdat hij een autistisch is. Maar hij begreep het ondanks zijn beperking heel goed hoor.

    Ik hou zo van boeken. Maar heb nog geen lievelingsboek gevonden om voor te lezen. Of het moest Vos en Haas zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En... vind je het geschikt voor kids van 6? En kunnen er ook kindjes van 4 meeluisteren?
    Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha petra
    nou... het is prima voor kinderen van 6; voor kinderen van 4 wel echt moeilijk. en ik denk dat mijn dochter van 6 het nog te spannend gaat vinden; het begin vindt ze leuk.
    de verkorte versie valt bijzonder in de smaak bij onze zoon van bijna 4! die is op Marktplaats nog verschillende keren te koop zag ik; dus die kun je altijd scoren!
    elke keer dat ik het met Boaz lees (gister en vandaag beiden één keer ;) raak ik weer onder de indruk van de opoffering van Jezus!

    BeantwoordenVerwijderen