donderdag 17 september 2009

oogst!

officieel is augustus de oogstmaand, maar voor ons is dat toch meer september!
de afgelopen weken ben ik, samen met de kinderen, druk bezig geweest met oogsten en verwerken van allerlei producten.

christi is bijna 5 en kan al meehelpen met allerlei dingen. ze vindt het ook erg leuk!
in het voorjaar heeft ze geholpen met het plukken van vlierbloesem en limonade ervan maken. en nu helpt ze met plukken van rozenbottels, rapen van appels en peren en kijkt ze toe hoe er jam en sap van wordt gemaakt.
ik ben echt een stadsmeisje ;-) maar geniet er nu toch van dat ik op het friese land woon; we leven echt dichterbij de natuur dan ik gewend ben. (dat je in de stad ook dichtbij de natuur kan leven, bewijst dit superleuke blog trouwens).

de afgelopen weken zijn we bezig geweest met de volgende dingen:
  • lavendel oogsten (in augustus al) en rissen en daarvan lavendel zakjes maken
  • vlierbessen plukken en daar jam en sap van maken
  • in een boomgaard appels en peren rapen en daar gelei en taart van maken
  • in een boomgaard pruimen plukken en daar taart en sap van maken (het sap is heerlijk door de yoghurt)
  • toestemming vragen om in een tuin rozenbottels te plukken en daar sap en jam van maken
  • tomaten uit de tuin plukken en daar heerlijke soep van maken
ik geniet er echt van! ik ontdek ook echt de rijkdom van Gods schepping: hoeveel vruchten groeien er wel niet waar wij als mensen van kunnen eten...
ik heb me er een beetje in verdiept en allerlei bessen die ik altijd gewoon heb zien hangen, blijk je te kunnen eten: lijsterbessen, vlierbessen, duindoorn bessen, rozenbottels ...

ik geniet er ook erg van om de kinderen mee te nemen. het uitstapje naar de boomgaard bijvoorbeeld was echt fantastisch! voor 1 euro de kilo mochten we pruimen plukken en voor de geraapte appels en peren betaalden we een symbolisch bedrag. de zon scheen, we wandelden onder de bomen en zagen vanalles. allerlei dieren die op de vruchten afkomen; rupsen die uit appels kruipen... (ik ben helaas vergeten foto's te maken)

ik hoop dat ze niet alleen het feit leren dat God Schepper is. dat is natuurlijk heel belangrijk. maar door ze mee te nemen de natuur in, hoop ik dat ze meer ontdekken. dat als God de Schepper van dit alles is, hoe oneindig creatief Hij wel niet moet zijn; hoe betrokken op de wereld nu nog steeds dat het elk jaar weer oogsttijd wordt...

en ik hoop natuurlijk dat ze zullen leren hoe kostbaar de schepping is. en hoe belangrijk het is om er zorgvuldig mee om te gaan. natuurlijk kan ik ook goedkope jam bij de supermarkt kopen. maar samen vruchten verwerken laat hoop ik ook iets zien over de kostbaarheid van de schepping: potjes niet weggooien maar bewaren; geraapte appels niet weggooien omdat er plekjes inzitten maar de goede stukken eruit snijden; niet alleen maar kant en klaar toetjes eten maar de smaak van yoghurt met zelf gemaakte appel-rozenbottel saus leren waarderen.
in deze blog had ik al eens eerder beschreven waarom ik denk dat natuur belangrijk is voor kinderen.

tenslotte nog een aantal websites die ik de afgelopen tijd met veel plezier heb bezocht:
Laat de volken voor U zingen
U danken
want U bent goed

Laat de volken U bedanken
want U bent goed,
grote God!

God zegent ons:
een rijke oogst kwam binnen.
De Heer gaf ons veel meer dan wij verdienden
Zegen komt van God!

Heer, blijf bij ons,
blijf ons uw zegen geven,
zodat op heel de aarde ieder leven
vol is van ontzag.

Laat de volken voor u zingen
U danken
want U bent goed.

Laat de volken U bedanken
want U bent goed,
grote God!

[deel van Psalmen voor Nu 67]

1 opmerking:

  1. Oh, wat ben je druk geweest zeg, leuk hoor! 't Is dat je een eind uit de buurt woont, anders kwam ik even proeven...ik heb ook wel eens het idee gehad om vlierbloesemsiroop te maken, maar ik heb het nog nooit geproefd...en om dan liters te maken...
    Leuke links ook zeg, wat een weelde aan recepten, jum!

    BeantwoordenVerwijderen