maandag 1 maart 2010

week 2 en 3 - veertig dagen leesrooster


afgelopen week was week 2 van het veertig dagen leesrooster.
in de vakantie was het voor mij wat lastiger in te plannen, omdat de dagen wat rommeliger zijn. we hebben in elk geval elke dag het bijbelverhaal + boek gelezen en meestal ook de tekening. de symbolen hangen bijna allemaal in de boom.

christi vond de kroon erg leuk! ze plakte er allerlei glitters die ze heeft op.
en boaz kleurde vrolijk een andere tekening.

leuk is ook dat er regelmatig andere kinderen bij zijn, die komen spelen bijvoorbeeld. ik doe het altijd na schooltijd en wie erbij is, leest mee. en kleurt mee / knutselt mee.

ik kreeg de afgelopen week ook de eerste reacties binnen van andere gezinnen. ik zal er hier wat weergeven:

(een gezin met kinderen tussen de 5 en 10 jaar) Wij liepen er al langere tijd tegen aan dat het niveau erg verschillend is op deze leeftijd. Het ene dagboekje dat je gebruikt is te moeilijk voor de ene leeftijdsgroep en het andere dagboekje te gemakkelijk voor de twee oudste kinderen. Met het leesrooster dat je gemaild hebt, kunnen we toch alles beter combineren. De verhalen zijn voor de kinderen bekend. Alleen de manier waarop we het Bijbellezen nu doen, bevalt ons erg goed. De kinderen kunnen er de aandacht goed bij houden. Het is afwisselend. Je leest een verhaal of uit de kinderbijbel of uit de gewone bijbel. We laten dit lezen door de oudste twee kinderen om de beurt een bladzijde. Hebben zij meteen wat te doen, ondanks dat het voor hen te kinderachtig is. En ze normaal afgeleid zouden zijn. Nu letten ze op wanneer ze aan de beurt zijn. En krijgen ze toch wat mee van de Bijbelverhalen. De jongste twee bekijken ondertussen de platen die in de kinderbijbel staan. We zingen dan nog een lied wat spontaan op komt aan de hand van het Bijbelverhaal. Meestal één die de kinderen een keer hebben geleerd en die ze te binnen schiet. (Misschien nog een leuke toevoeging bij je leesrooster). Daarna gaan de jongste twee kleuren. Je merkt dat de oudste twee het kleuren, tenminste bij ons, niet meer erg leuk vinden. Terwijl ze de lege vakken die ze zelf moeten bedenken, bijvoorbeeld bijbel, regenboog, kroon, wel interessant vinden. Daarna mag één van hen een symbool ophangen. Vorige week de oudste twee nog eens gevraagd welke symbolen bij welk verhaal hoorden. En daar kwamen ze goed uit. Conclusie: fijn rooster dat toeleeft naar Pasen. Mooie opbouw. Voor ons ook zeker een rooster, waarbij bijbellezen met 4 kinderen aan tafel een goed en fijn moment wordt. En waarbij iedereen iets oppikt. En je geen opmerkingen hoort, nee hè niet weer Bijbellezen. Ze zien er nu naar uit.

(een gezin met kinderen tussen 2 en 7 jaar) De kinderen vonden het erg leuk! Vooral onze dochter van 5, het past kennelijk goed bij haar niveau. De dames vonden het erg leuk om de bijbehorende knutselwerkjes te maken.

(een gezin met kinderen tussen de 7 en 9 jaar) Ik vind de opbouw van het leesrooster sterk. Er zit een mooie lijn in. We lezen na het ontbijt. Zo hebben ze de dag om erover na te denken. De kinderen vinden het geweldig leuk om te doen!

(een gezin met kinderen tussen 2 en 11 jaar) Wij lezen het na het avondeten. Eerst de tekst uit de Bijbel (NBG) en daarna stukje uit het het rooster. De oudste kinderen en wij als ouders lezen om beurten. De middelste dochter kleurt de kleurplaten. De symbolen gebruiken we niet, wel heb ik bij de site kind en geloof een kleurplaat van het kruis geprint, waar je elke dag tot aan pasen een vakje kunt in kleuren. Deze wil ik nog zichtbaar ophangen in de keuken. In het begin wilde ik de eerste dagen even inhalen, dat zorgde even voor flink wat weerstand bij de kinderen. Het speelde ook mee dat we nogal verkouden en niet echt fit zijn.
Dan gaat iets nieuws introduceren iets minder makkelijk. Inmiddels zijn de kids eraan gewend en lijkt de boodschap over te komen. En, ze zijn ook echt geintereseerd!

(gezin met kinderen onder de 4 jaar) Ook hier zijn we volop bezig met de kalender. We lezen elke dag het bijbelverhaal en hangen een symbool in de paastak. Mijn oudste zoontje wordt in juni vier en is er helemaal blij mee. Het lukt hem goed de link tussen het bijbelverhaal en het symbool te maken. Iedereen die bij ons in huis komt moet naar de takken komen kijken. Ik heb de symbolen niet uitgeprint maar zelf getekend daarna hebben mijn zoontjes ze gekleurd. Ik stuur je een paar foto's mee!
Verder heb ik nog een klimop op de viertafel staan en heb ik samen met mijn zoontjes graan uit het konijnenvoer gevist. Deze gaan we zaaien!
NB: De foto's van deze viertafel kun je hierbij ook zien!

(gezin met kinderen tussen 8 en 12 jaar) Wij volgen het leesrooster met veel plezier. De kinderen vinden het leuk om de verhalen samen te lezen uit de nieuwe Bijbelvertaling. (Het zijn natuurlijk bekende verhalen.) Ook de symbolen spreken aan en ze mogen om de beurt het symbool aan de takken hangen (dat wordt goed in de gaten gehouden… Wie er aan de beurt is…). Heel fijn om zo ook met de kinderen de veertig dagentijd extra te “vieren”

er waren ook nog wat vragen en opmerkingen.
die zal ik punt voor punt nog even weergeven:

  • kan er ook elke dag een lied bij? daar was ik wel mee begonnen, maar het is zo lastig wie welke liederen kent en welke bundel ik erbij moet zetten, dat ik daarmee gestopt ben. als iemand daar goed in is en dat voor week 3 zou willen doen: graag! dan mail ik het wel naar iedereen toe...
  • mozes komt er telkens tussendoor; dat klopt toch niet? inderdaad! maar dat is het zondagse project van 'vertel het maar' dat in onze kerk op de kinderclub wordt gedaan. dat heb ik er dus voor de zondag tussen gevlochten. als je dat zelf in de kerk niet doet, kun je het beste de zondag leeg laten of inhalen wat er door de week niet van gekomen is...
  • wat is de volgorde van lezen? dat is elke dag anders; moet je even zelf bedenken. soms eerst het bijbelverhaal; soms eerst het stukje.
  • waarom de kleurplaat niet op een aparte pagina? haha; omdat ik het graag op 40 bladzijden wilde... dat past in mijn mooie paarse HEMA mapje ;-) maar je kunt altijd scannen en vergroten; of op internet even zelf de kleurplaat uitzoeken.
  • kun je het woord 'pasen' niet wat meer gebruiken; zodat de kinderen leren dat christelijk pasen echt wat anders is dan pasen in de wereld? dat neem ik me voor! het lastige is wel dat een aantal teksten niet zozeer op pasen, maar op goede vrijdag uitloopt... en het is een algemeen rooster over de komst van Jezus, dat ook voor kerst kan. maar ik ga wel proberen het meer te doen!
  • is het niet te kinderachtig voor grotere kinderen? de verhalen zijn inderdaad bekend. maar het idee van de rode draad misschien niet! bovendien komen er straks wat meer onbekende verhalen; kijk maar in het rooster in de opzet. tenslotte: misschien kun je met oudere kinderen de nieuwtestamentische teksten opzoeken en samen opschrijven wat het verband is.
komende woensdag begint week 3 alweer!
ik ben druk aan het schrijven...
de mensen die zich per mail hebben aangemeld krijgen dit toegestuurd. als er nog mensen zijn die graag willen meelezen, stuur me even een mail, dan krijg je het ook!
natuurlijk zijn er dan al 2 weken voorbij, maar je kunt rustig zelf een aantal dagen skippen en je eigen rooster vormgeven... de laatste weken zie je (in de opzet) dat er veel profeten langskomen terwijl er de eerste weken vooral veel bekende teksten zijn. je kunt altijd kiezen welke dan je voorkeur heeft.

en ik ben natuurlijk nog steeds benieuwd naar reacties!

1 opmerking:

  1. Hoi Janneke

    We hebben de laatste dagen het rooster gelezen en het bevalt ons goed. Ook de link met het kindernevendienst werk vonden ze leuk: Hé Mozes? Die kennen we al!

    Het kleuren is een erebaantje geworden voor het hulpje van de dag :-) De oudste vroeg elke keer: staan er nog vragen bij? Die vond dat juist erg leuk!

    Ik kijk uit naar de komende week. groetjes Jessica

    BeantwoordenVerwijderen