zondag 16 juni 2013

huis en tent


vrijdag kregen we de makelaar op bezoek
we reizen minimaal 3x per week 180 km voor ons werk
en dat wordt ons wat te veel

dus we wilden weleens weten
of ons mooie huis
een beetje verkoopbaar is

dat bleek vies tegen te vallen :-(

verkoopbaar is het vast wel
maar toch nog wel wat onder de prijs die wij
in gedachten hadden

daar gaan we dus fors op inschieten

we liggen er niet wakker van
we kunnen vast de komende jaren wel wat sparen
en wat goedkoper gaan wonen

maar het is wel even iets
waar we over na moeten denken
wat gaan we doen?
wat willen we?


tegelijkertijd pak ik mijn koffer
veel wijde kleren
luchtige kleren

om mee te nemen naar jordanië
waar ik met een groepje vrouwen
vluchtelingen uit syrië ga bezoeken

iemand zei deze week tegen me:
het zal heftig zijn
het is zo'n enorm verschil voor deze vluchtelingen

een paar maanden of jaar geleden
hadden ze hun eigen plek, hun eigen huis
in syrië

en nu
wonen ze in een tent
in een (soms onveilig) vluchtelingenkamp

wat een verschil!


dan ben je dus gewoon je huis kwijt
je mooie tuin met die lekkere schaduwboom
de plek waar je kinderen zijn geboren
je buren met wie je thee drinkt

weg!

alleen die tent
alles wat je in een tas kon pakken
en misschien niet eens je hele familie meer bij je

wat een verschil!

al voordat ik in jordanië ben,
raakt het mijn leven

relativeert het de zorgen die ik soms maak
over een huis
een baan
geld

ik ben benieuwd wat ik deze week meemaak
wie ik tegenkom
hoe dat zal zijn...

lezen jullie mee?

* * *

vandaag was ik in de kerk
er werd voor mij gebeden

en voor de vele mensen die moesten vluchten

ik moest denken aan de tekst:

de naam van de HEER is een sterke toren
de rechtvaardige snelt erheen en is veilig
[spreuken 18,10]

ik denk dat deze tekst
maar mijn eigen motto voor de week wordt 

iedereen zoekt naar veiligheid
wij hier in nederland
en overal op de wereld

wat geweldig dat we vanuit de liefde
en veiligheid van God
zelf ook aan het werk kunnen

dat organisaties als ZOA
en hun lokale partners
dat ook doen!

ik hoop dat we als christelijke vrouwen
op reis in jordanië
bij alles wat we zien
ook dat vertrouwen hebben en delen:
veiligheid vinden we bij God!

2 opmerkingen:

  1. Ik wens je een mooie reis met waardevolle ontmoetingen waarin je de liefde van God kunt delen met de vrouwen van Syrie. Veel zegen gewenst, ook voor de thuisblijvers!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens je een goede reis met mooie ontmoetingen. Ik hoop dat je anderen tot zegen mag zijn..
    Lucia

    BeantwoordenVerwijderen