woensdag 28 mei 2014

franje in de tuin





de voortuin is prachtig!

we orven een voortuin
die vooral uit grint bestond
geel grint
met een of andere staak erin
kunstwerk ;-)

elk jaar halen we er een stukje grint uit
en zetten daar planten in

op dit moment is er nog een grintpaadje over
en dat is best leuk

en verder: bloemen!
veel bloemen...

ik geniet erg van de bloemen
de pioenen die op knappen staan
de mooi witte bolletjes aan een struik
de sleutelbloemen die vroeg in het voorjaar vrolijk geel waren
straks het gipskruid
en de vrouwenmantel
en nu al die prachtige paarse bloemetjes
de leeuwenbekjes die spontaan weer opkwamen


soms denk ik:
laten we allemaal groente in de voortuin zetten
núttige planten
zoals courgette
en tomaat
en pluksla

wat een onzin,
al die nutteloze
bebloemde voortuinen


maar deze week dacht ik opeens:
tuurlijk niet!

God heeft niet alleen de nuttige dingen geschapen

maar juist ook de schoonheid
de kleurenpracht
de tere blaadjes
de geur van seringen

God heeft niet alleen aardappels en sla geschapen
nuttig om te eten

maar juist ook de franje
de pracht
de schoonheid



dus...
we laten die voortuin nog maar even

die herinnert me eraan
dat niet alles in het leven
nuttig hoeft te zijn

en dat lijkt me een belangrijke les :-)








1 opmerking: