maandag 12 mei 2014

schaduwkalender - mei: gemeenschap





voor elke maand
van het jaar
een woord
dat je helpt om de draad
van God
met je kinderen
met jezelf
vast te houden... 

hieronder een stuk van een verhaal
dat ik hield over hoe je het hele jaar
kunt nadenken over thema's
die je graag aan je kinderen wilt doorgeven

voor mei koos ik het thema 'gemeenschap'

* * * 

In de maand mei hebben wij altijd een gemeentedag. Andere gemeentes hebben dan een gemeenteweekend. Of niet ;-)

In elk geval is duidelijk: geloven doe je niet alleen.

De bijbel staat vol verbinding: God die verbinding met de mens zoekt en verbinding die tussen mensen ontstaat. God is zelf gemeenschap: doordat God drie-enig is, is Hij gemeenschap en liefde in zichzelf.

Ik geloof erg in gemeenschap.
En ook erg in het belang van gemeenschap voor kinderen.

Helaas zie ik ook het omgekeerde gebeuren.
Voordat mensen kinderen krijgen, zijn ze druk met de gemeenschap. Zijn ze flexibel. Maar als de kinderen groter worden, blijken mensen erg vast te zitten in hun eigen huis en gezin.

Mijn vrijgezelle en kinderloze vrienden kunnen daar helaas over meepraten.
Wie moeten altijd de afwas doen?
Wie worden nooit uitgenodigd op een kinderverjaardag?

Hilary Clinton citeerde ooit: it takes a village to raise a child.

Ik ben erg blij dat mijn kinderen in een gemeenschap opgroeien.
Dat er meer mensen zijn bij wie ze terecht kunnen.


Het zou toch treurig zijn als mijn man en ik en onze familieleden de enige mensen zijn die er in het leven van onze kinderen zijn?
Ik zou dat mijn kinderen niet aan willen doen ;-)

Deel je gezinsleven. Met diegene die geen kinderen heeft. Of niet meer. Of nog niet.
Diegene die heel anders is dan jij.

Nodig ze uit.
Ga er zelf langs.

In de bijbel staat dat het heil van Jezus Christus een soort diamant is. In je eentje zul je nooit snappen wie Jezus is. Zul je je altijd blindstaren op één dingetje.
Je hebt anderen nodig om de Heer te leren kennen, om je te blijven verwonderen, om over je eigen dode punt heen te helpen.

Gun dat je kinderen alsjeblieft.
Neem ze mee naar de kerk.
Participeer in kringen.
Zoek creatief naar manieren om je leven met andere gelovigen te delen.


Mei is de maand van de gemeenschap.
Deel je leven met anderen die ook met Jezus leven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten